Miljontals bilar runt om i världen har uppdaterats med ny programvara för att minska utsläppen av skadlig kväveoxid. Men i takt med att allt fler bilar uppdateras växer ilskan mot Volkswagen och dotterbolagen Audi och Skoda.
På den snabbt växande Facebookgruppen Volkswagen Diesel Customer Forum delar brittiska bilägare med sig om de problem deras bilar drabbats av efter uppdateringen och många klagomål handlar om motorer som tappar kraft och blir orkeslösa eller stannar helt.
Enligt tidningen Autocar vittnar många bilägare också om ökad bränsleförbrukning, mer avgasrök och problem med turboaggregaten. Ett återkommande problem är också att bilarnas EGR-ventiler går sönder.
Mötte politiker
Nu har talespersoner för Facebookgruppen Volkswagen Diesel Customer Forum träffat representanter för parlamentets trafikutskott och presenterat en rapport om de fel bilägarna drabbats av. Paul Willis, Volkswagens chef i Storbritannien har med anledning av detta förhörts av parlamentets trafikutskott.
De uppdateringar som Volkswagen har gjort har godkänts av den tyska myndigheten KBA och representanter för Volkswagen i Storbritannien säger att de inte sett ett samband mellan uppdateringen och de problem allt fler bilägare nu vittnar om.
Enligt Volkswagen i Storbritannien handlar det om mindre än 1 procent av de drabbade ägarna.
– Det innebär att 99 procent av bilägarna är nöjda med de tekniska åtgärder vi har vidtagit. Vi kommer prioritera de bilägarna som rapporterat problem, säger en talesperson för Volkswagen till Autocar.
Planerar grupptalan
Enligt Volkswagen kan en annan förklaring vara att de bilägare som upplever problem slarvat med service och underhåll.
Sedan tidigare har omkring 35.000 Volkswagenägare i Storbritannien gått samman för en grupptalan mot bolaget. Den grupptalan leds av advokatbyrån Harcus Sinclair.
– De har vänt sig till oss eftersom de är missnöjda eftersom de köpt bilarna i tron att de haft låga utsläpp, säger Damon Parker på Harcus Sinclair till The Guardian.
En stor skillnad mellan drabbade ägare i USA och Europa är att ägarna i USA har fått ekonomisk kompensationen genom engångssummor eller fått köpt tillbaka drabbade bilar till ett högre marknadsvärde.