Ljudböcker har marknadsförts starkt i både Finland och Sverige denna sommar, och intresset hos läsare har ökat under en längre tid.
– Tidigare lyssnade kanske personer som i sitt yrke har tid för ljudböcker, samt äldre personer. Men nu märker man att desto fler yngre lyssnar, personer som inte har tid att sitta med en bok i handen, säger bibliotekarie Lena Sundström från Farsta i Stockholm.
Väldigt poppis i Norden
Enligt finska ekonomitidningen Kauppalehti ökade försäljningen av ljudböcker med 100 procent i Finland i fjol. I Sverige ökade speciellt prenumerationerna av streaming-tjänster av ljudböcker – över 30 procent. En av de största ljudboksföretagen har nu nästan 700 000 prenumeranter i Norden. Även de mindre företagen kan ange sina antal av prenumeranter i hundratusental.
Intresset för litteratur ökar generellt
Finska förlaget WSOYs vd Timo Julkunen säger att trenden är positiv för förlaget då ljudboksvågen har öppnat upp ögonen för litteratur, även för lite äldre böcker, bland helt nya läsare – eller lyssnare, i detta fall. Han siar att antalet ljudbokslyssnare i Finland kommer att öka ett bra tag till.
Se inslaget om ljudböcker i kvällens sändning (1/8) eller i efterhand under en veckas tid på SVT Play.