Enligt Tapio Ojanen från finska myndigheten Trafikledsverket är Rysslands invasionskrig i Ukraina den bakomliggande orsaken till de ovanligt många projekt som pågår just nu.
– Situationen har ändrat behovet för både kommersiella och militära transporter. Och beredskapsarbetet har blivit viktigare.
Finland utreder övergång till europeisk spårvidd
Finlands spårvidd skiljer sig från den europeiska (och den svenska) vilket har lagt käppar på spåret när det gäller smidiga tågförbindelser mellan Finland och Sverige. I maj informerade Finlands regering om en ny utredning gällande möjligheten att gå över till den europeiska spårvidden i, alla fall för vissa rutter.
Utredningen hänger ihop med den nya EU-förordningen TENT-T kräver att medlemsländer ska utreda övergången till den europeiska spårvidden.
Gemensamma projekt på gång
Sverige och Finland förbereder flera nya gemensamma ansökningar till EU. Sveriges och Finlands färska Nato-medlemskap är en av orsakerna till att försörjningsberedskapen, krisberedskapen och den militära rörligheten har blivit allt viktigare. Utöver samarbetet mellan Sverige och Finland är även Norge med i planeringen av vissa av de nya trafikförbindelserna.
Rail Baltica kan erbjuda ett nytt sätt att nå Europa
Utöver förbindelserna västerut har man i Finland lyft fram möjligheten att ta tåget söderut. Estland håller på att gå över till den europeiska spårvidden och pågående projektet Rail Baltica ska möjliggöra en tågförbindelse mellan Warszawa och Tallinn och vidare till Helsingfors – ifall Finlands planer för en tunnel under havet mellan Helsingfors och Tallinn bli verklighet.
Hyperloop-planen mellan Stockholm och Åbo har gått i stå
En annan lösning som baseras på en tunnel under vattnet är ett hyperloop-tåg som når hastigheter över 1000 km i timmen med hjälp av undertryck. Planen på att göra Åbo till ”Stockholms förort” har dock gått i stå sedan flera år tillbaka.