Viktor Littmack och Darya Pakarinen från Månskensorkestern i Stockholm

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör violinisten Viktor Littmarcks och sångaren Darya Pakarinens tankar om orkesterns betydelse för den sverigefinska kulturens utveckling. Foto: Henrik Gustafsson/SVT

”Vi kommer fortsätta att vara finnar även om det slutar vara inne”

Uppdaterad
Publicerad

Sverigefinska tangoorkestern Darya & Månskensorkestern firar 20 år med en jubileumskonsert i Stockholm och efterföljande turné. Allt började med ett möte mellan två punkare som avslöjade sin kärlek till finsk tango för varandra.

Sångaren Darya Pakarinen och violinisten Viktor Littmarck träffades för 20 år sedan på en fest i Stockholm. Efter en stund kom det fram att båda hade en finsk mamma, vilket i sin tur ledde diskussionen till finsk tango.

Båda gillade egentligen punk, men det hindrade inte Pakarinen och Littmarck att starta en orkester med inriktning på finsk tango.

– På den tiden fanns det ingen som sysslade med något liknande. Finsk tango är någonting som våra mor- och farföräldrar lyssnade på. Genom musiken kunde vi knyta an till våra finska rötter, berättar Darya Pakarinen .

Den sverigefinska kulturens pionjärer

Klubben Tangopalatsi – Tangopalatset – på Södra teatern i Stockholm blev första steget i skapandet av den nutida sverigefinska kulturen, säger Pakarinen.

Orkestern knöt kontakter med flera artister med finsk bakgrund, såsom Frida Hyvönen, Anna Järvinen, Markus Krunegård och Anna Maria Espinosa.

Detta resulterade i gästframträdanden och singlar även med ”icke sverigefinska” artister som ville sjunga finsk tango, bland dessa Weeping Willows sångaren och Finland entusiasten Magnus Carlsson.

”Genom musiken kan vi behålla kontakten till våra rötter”

Darya Pakarinen och Viktor Littmarck vill betona att de inte vill vara en finsk orkester utan en sverigefinsk orkester.

– Genom musiken kan vi sverigefinnar behålla kontakten till våra rötter även om man inte kan finska.

”Fortfarande den yngsta orkestern som spelar finsk tango”

Om man jämför med tangobranschen i Finland är Darya & Månskensorkestern fortfarande rena ungdomar.

Även publiken skiljer sig från den i Finland eftersom många svenskspråkiga utan någon koppling till finska språket eller Finland har hittat orkestern. Dessutom är merparten av orkesterns sju medlemmar svenskspråkiga svenskar.

– Trots att vi har spelat ihop i 20 år är vi fortfarande den yngsta finska tangoorkestern. Vi blir äldre och vår publik blir ännu äldre, skrattar Littmarck.

Firar 20 år – jubileumskonsert vid Slussen

Månskensorkestern firar sina 20 år med en jubileumskonsert på Stadsgårdsterminalen vid Slussen i Stockholm på fredag kväll.

– Det är en hommage till alla som anlände till Sverige med Finlandsbåt på 1960-70-talet. Detta är Tangopalatsi på det ”rätta stället”, säger Darya Pakarinen.

Med detta refererar Pakarinen till succéklubben Tangopalatsi som hölls på Södra Teatern i Stockholm.

Darya & Månskensorkestern

  • Darya & Månskensorkestern har gett ut tre album varav två med finska tango-klassiker. Det tredje albumet, Det nya Atlantis (2017), består av egenskriva tangolåtar.
  • Utöver albumen har orkestern gett ut flera singlar med gästartister.
  • Både Pakarinen och Littmarck har lovat att släppa ny musik nu när de mest krävande småbarnsåren är förbi för dem båda.
  • Månskensorkestern har gästats av bland annat följande sverigefinska artister: Anna Maria Espinosa, Markus Krunegård, Frida Hyvönen, Iiris Viljanen, Anna Järvinen, Arja Saijonmaa, Love Antell, Kristian Anttila och Lisa Miskovsky.
  • Månskensorkestern har även gästats av svenska artister såsom David Ritschard, Stefan Sundström, Zhala, Nino Ramsby, Shima Niavarani, Magnus Carlson och Frida Öhrn.
  • Darya & Månskensorkestern belönades med ”finsk Guldbagge”, Jussistatyett, för sin musik till filmen Ingen riktig finne 2014.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.