Sedan 2011 infördes krav på att behöriga lärare måste ha legitimation. Nu, sju år senare, är det långt ifrån alla heltidsanställda lärare som är legitimerade och i Västmanland skiljer det sig mycket åt mellan kommunerna.
I Norberg var det bara drygt 40 procent av lärarna som hade legitimation förra läsåret.
– De som har legitimation får ju större ansvar. De får hjälpa till med planering, betygsättning och saker därimellan för att alla elever ska få en bra utbildning. Det ligger stort ansvar på de med legitimation, säger Nicklas Olivensjö, rektor på Centralskolan i Norberg.
Kommuner långt från större städer är sårbara
Lite mer än en tredjedel av lärarna på centralskolan var behöriga i det ämnet de undervisade i förra läsåret. Den låga andelen behöriga lärare beror på lärarbrist i hela landet vilket drabbar mindre kommuner utanför storstäder extra hårt.
– Vi behöver ha personer med utbildning på småorter, vi kan ju rekrytera lärare men det är svårt att rekrytera bara för jobbet. Oftast jobbar man här för man har familj eller vänner här. Det måste vara attraktivt att bo på en mindre ort men idag ser vi att många flyttar härifrån och överlag tenderar många att dra sig till större städer, säger Tove Winqvist, ordförande i utbildningsnämnden i Norberg.
Kommunerna slåss om lärarna
– Det är svårt att rekrytera. Man slåss mellan de andra kommunerna i norra länsdelen och att man inte ska ta lärare från varandra, säger Olivensjö.
Andelen legitimerade handlar dels om att hitta ny personal men också att fortbilda den som finns. På Centralskolan i Norberg kommer flera lärare att inom ett till två år vara utbildade och behöriga.
Legitimationen är inte allt
Legitimationen var tänkt att fungera som en kvalitésförsäkring för att alla elever ska få lärare med hög kompetens. Nicklas Olivensjö, rektor på Centralskolan tror inte att den låga lärarbehörigheten ska påverka eleverna utan menar att lärarkompetensen består av flera delar utöver legitimationen.
– Det ska inte bli några konsekvenser överhuvudtaget om man samarbetar och ser till att till exempel betygssättning görs likvärdigt på skolan. Jag tror inte det är någon jättestor skillnad överlag, säger Olivensjö.