– Vi får inte ha keps, luva, mössa eller något annat, säger Linus Ripnäs som går i klass 5 på Klockaretorpsskolan i Norrköping.
Ja, eleverna här vet exakt vilka regler som gäller, men varför reglerna finns är de mindre säkra på.
– Jag tror kanske det är för att man inte hör lika bra, gissar eleven Sejla Vunic.
– Det kanske bara är respektfullt att inte ha något på sig, tror klasskamraten Joanna Ibrahim.
På vår temasida ”Kepskampen” ger vi dig en bakgrund om kepsdebatten – och berättar hur man kan hjälpa elever som har så svårt att sålla bort ljud- och ljusintryck att de inte klarar av att gå till skolan.
En av tre skolor har kepsregler
Enligt vår enkät har en av tre skolor i Norrköping regler kring kepsar, mössor och luvor.
På Klockaretorpsskolan är det mer av en oskriven regel i klassrummen. I matsalen är det däremot förbjudet att ha mössa och ytterkläder. Skälet är den allmänna trivseln.
– Egentligen blir det nog inte mindre trivsamt med keps, men vi tror det blir det med ytterkläder. Då har vi bakat ihop det till en paketlösning som både handlar om skor, ytterkläder, keps och mössa, förklarar rektor Ola Söderström.
Många har tagit bort reglerna
Men i vår enkät svarar en majoritet av skolorna att de inte har några keps- och mössregler. Och kanske är en förändring på gång. Flera skolor svarar att de haft förbud, men att det tagits bort. Kunskapsskolan är en av dem.
– Lärarna upplevde det som en befrielse att inte behöva tjata om det. Vi jobbar med att bygga relationer med eleverna och då tycker jag det är bättre att börja dagen med att säga god morgon än ta av dig kepsen, säger rektor Markus Brunfält.
Kepsen som hjälpmedel
På sina håll börjar nu kepsen eller luvan snarare att ses som ett hjälpmedel – ett sätt att skärma av störande ljud och ljus, till exempel för elever med autism eller adhd. I vår enkät menar vissa rektorer att en keps kan vara viktig för att vissa elever ska orka med dagen.
Numera finns till och med en hel kepsrörelse. Det är pedagoger och psykologer som driver kampanjen ”Rör inte min keps”.