Tänk dig att klockan är tre på natten och du får akut ångest. Att hitta en fysisk människa att prata med i den stunden kan vara svårt, men på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg hoppas man snart kunna erbjuda ett alternativ i form av chatboten Betsy.
Ska användas som ett komplement
Chatboten är en digital människa som kan lyssna och ge råd om saker som sömnproblem och relationsproblem. Tanken är inte att den ska ha en behandlande effekt utan mer fungera som ett plåster på såren för de med mild eller medelsvår ångest.
Det berättar Almira Osmanovic Thunström som är verksamhetsutvecklare och forskare på Psykiatri Affektiva på Sahlgrenska universitetssjukhuset och den som skapat Betsy:
– Det är ett kompletterande verktyg som jag tror att vi kommer behöva i framtiden eftersom vi får allt färre behandlare och allt fler som söker sig till någon form av stödsamtal eller terapi, säger Almira Osmanovic Thunström.
Almira Osmanovic Thunström testar och utvecklar just nu Betsy tillsammans med läkare, psykologer och patienter.
”Har inte förutfattade meningar”
En av patienterna som deltar i studien är Maria Bom, som lider av posttraumatiskt stressyndrom. Hon tycker att boten erbjuder ett bra stöd mot hennes ångest och att det är just är en bot ser hon bara som en fördel:
– Ibland behöver man prata med någon som inte har förutfattade meningar och som man vet att man inte tar energi från. Det är väldigt viktigt när man har PTSD.
Målet är att Betsy ska finnas tillgänglig för allmänheten 2023 och att boten så småningom ska integreras med sjukvårdsupplysningen 1177.se, hoppas Almira Osmanovic Thunström.
– Vi kommer aldrig ersätta fysiska vårdgivare, men det skadar inte att ha ett extra verktyg i verktygslådan.