I den amerikanska rapporten konstaterar man att barn som gått ett år i förskola ligger mellan fyra månader och upp till ett år längre fram i matematik, språk och läs- och skrivkunnighet än vad de skulle ha gjort om de inte haft tillgång till lärande i förskolan. Det här gäller alla barn, men framförallt barn till låginkomsttagare.
– Den här effekten syns i alla länder, men det avgörande är vad föräldrarna gör med sina barn, snarare än vilken bakgrund de har. Därför är också föräldrautbildning viktig, säger Ingrid Pramling Samuelsson.
Barnen lär sig kommunikation
Rapporten är en sammanställning av forskningsstudier på amerikanska fyraåringar som går i förskolan. Slutsatserna är att barnen har fördelar både på kort och lång sikt av det de lär sig där. I Sverige är de allra flesta, nästan 95%, av fyraåringarna inskrivna i förskolan. I USA är siffran två av fem. Men de slutsatser man har dragit där är ändå intressanta för svenska förhållanden.
– Det finns många studier på att ett samhälle tjänar på barns lärande i förskolan. Barnen lär sig kommunikation och samspel. De lär sig förstå begrepp och kan sätta ord på det de gör, säger Ingrid Pramling Samuelsson, professor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.
Känslor och lärande
Sammanställningen tar även upp vad som fungerar bra och vad som kan förbättras. Deras slutsats är att det är viktigt att ha en läroplan med fokus på de områden man vill att barnen ska lära sig. Man nämner också att till exempel barngruppens storlek och lärarens kompetens är viktig. Men att lärarna behöver stöd i att hålla innehållsrika aktiviteter och samtidigt ge barnen känslomässigt stöd.
– I USA har man ett lite annat perspektiv. Vi jobbar med barns helhet och för oss är det självklart att känslor och lärande hänger ihop, säger Ingrid Pramling Samuelsson.
Minskad brottslighet
De fördelar barnen har vid skolstart tycks jämna ut sig efter några år i grundskolan, enligt det amerikanska forskningssammandraget. De tillägger dock att det ser ut att finnas sociala långtidseffekter som till exempel hur lång tid man fortsätter att studera, framtida inkomster, hälsa och minskad risk för brottslighet och tonårsgraviditeter.
– Folk tänker i allmänhet inte på att barns lärande börjar redan innan skolan. Det börjar med interaktion med föräldrarna och sedan vidare i förskolan. Vi behöver lägga resurser på de små barnen och få en bra grund att bygga på, säger Ingrid Pramling Samuelsson.
Rapporten publiceras på SRCD:s (Society for Research in Child Development) hemsida.