Foto: Scanpix

Därför diggar vi musik

Trots enorma skillnader i musiksmak ser hjärnaktiviteten likadan ut när vi människor lyssnar på musik, enligt ny forskning.

De allra flesta av oss har en väldigt stark relation till musik, och alla har sina personliga preferenser. Vissa vill ha hårdrockens tunggung, andra älskar svänget i reggaens vaggande baktakt.

Men nu visar ny forskning att trots alla olika varianter av tycke och smak, så reagerar våra hjärnor väldigt lika när vi får höra musik.

– Vi har för första gången kunnat visa att när vi lyssnar på musik så ser hjärnaktiviteten hos oss människor väldigt lika ut, bland annat i de delar som ansvarar för minne, uppmärksamhet och planering av rörelser, säger Daniel Abrams, en av de amerikanska forskarna bakom den nya studien.

Det rycker i dansnerven

Studien visar att musik aktiverar ett helt nätverk av hjärnceller – och enligt Daniel Abrams så väcks då något väldigt mänskligt i oss.

– Det vi har upptäckt kan hjälpa till att förklara varför musikaliska upplevelser i grupp, som konserter och dans, är så kraftfulla upplevelser för människor.

Resultaten nådde forskarna genom att scanna försökspersoners hjärnor med magnetkamera, samtidigt som försökspersonerna fick lyssna på musik.

Fick lyssna på klassisk musik

Musiken under experimentet var klassisk musik av den brittiske 1700-talskompositören William Boyce. Hans musik valdes ut bland annat eftersom den var okänd för försökspersonerna, och för att den inte innehåller någon sång.

På det sättet försäkrade sig forskarna om att det var den rena musiken, och inte språket i texten, som försökspersonerna reagerade på.

Studien är den första i sitt slag, och mer forskning på området krävs för att förstå exakt hur hjärnan tolkar saker som musik. Men Daniel Abrams tror ändå att han och hans kollegor har hittat bevis för att musiken har format oss till de människor vi är idag.

– Musiken har länge varit en viktig del för oss människor, och vi har dansat till musiken säkert lika länge. Det faktum att musiken sätter igång samma hjärnaktivitet hos de flesta människor – och speciellt i de delar som styr vår planering av rörelser – tyder på att musik och dans har spelat en stor roll i människans evolution, säger han.

Studien

”Inter-subject synchronization of brain responses during natural music listening” publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften European Journal of Neuroscience.