Den kinesiska elbilstillverkaren BYD:s högkvarter är som en liten stad. Högkvarteret och de intilliggande fabrikerna utanför Shenzhen har närmare 40.000 anställda.
Tesla var pionjären. Men världens största elbilstillverkare heter idag BYD – Build Your Dreams. Och om Tesla gått från att vara elbilstillverkare till att nu också producera batterier och energilagringssystem så har BYD gjort motsatt resa.
- BYD är byggt kring batteritekniken. Inga batterier – inget BYD. Det var så vi började för 22 år sedan. Och vi är stolta över det arvet, förklarar bolagets Europa-chef och talesperson Isbrand Ho när vi visas runt i bolagets showroom och en av fabrikerna.
Batteriutvecklingen grunden
Det är batteriutvecklingen som varit grunden för elbilsbranschen. Litiumjonbatteriet har revolutionerat möjligheterna att lagra energi. Från början drevs utvecklingen fram av marknaden för bärbara datorer, kameror och mobiltelefoner. Men genom Tesla och elbilsbranschen har volymerna av batterier tagits till en ny nivå.
Utvecklingen påminner om den för sol- och vindenergi. Tekniken har skalats upp och blivit allt effektivare.
För sol- och vindenergi tog utvecklingen rejäl fart när en handfull länder med Tyskland och Kina i spetsen subventionerade en industriell uppskalning. Produktionsvolymerna svällde. Tillverkarna lärde sig. Kostnaderna föll. Vilket i sin tur fick efterfrågan att växa ännu mer. Under de senaste åren har det snabba prisfallet börjat göra sol- och vindel billigare än el från fossila bränslen.
Nu tror många experter att samma sak är på väg att hända för elbilen. Produktionsvolymerna växer. Och kostnaderna för batterier och elbilar faller i snabb takt.
Kina leder utvecklingen
I elbilsvärlden heter pionjärländerna Norge, Kalifornien – och inte minst Kina. Kinas satsning på elbilar och eldrivna fordon är idag den ojämförligt största i världen. 2016 stod Kina för 40 procent av världens elbilsmarknad.
-Vi vill möjliggöra förändringen och leda förändringen. Kina har blivit centrum för världens elbilsbransch. Och BYD är den största elbilstillverkaren i världen. Du nämnde Tesla. Idag slår vi dom i storlek, säger Isbrand Ho självsäkert.
I Shenzhen är eldrivna motorcyklar, taxibilar och bussar ingen ovanlig syn. Och taxibilarna och bussarna är tillverkade av BYD. Det är också den här typen av fordon BYD hoppas på först i omvärlden. Men knäckfrågan bland motorvärldens analytiker är när den slutgiltiga brytpunkten ska komma för eldrivna personbilar – massprodukten för gemene man.
I vinter ska Teslas mytomspunna Model 3 börja levereras – bolagets första tänkta, breda elbil. Och alltfler stora biltillverkare har hakat på med egna modeller. Men en Tesla Model 3 har ett riktpris runt 35.000 dollar. Alltjämt återstår en bit för att nå de breda massorna.
När kommer brytpunkten?
En iskall analys av kostnadsutvecklingen för batterier säger att brytpunkten bör inträffa någon gång mellan 2020-2025. Men faktorerna är många. Ju fler länder som satsar – desto snabbare kommer det att gå. I Norge stod elbilar för 29 procent av marknaden redan 2016.
- Jag tror att vi kommer att få se en enorm tillväxt för elbilsmarknaden i Kina under kommande år. Det är omöjligt att säga exakt när brytpunkten för den breda personbilen kommer att inträffa. Men att den kommer är jag övertygad om. Och jag tror att den kommer att inträffa snart, menar Isbrand Ho.
I finans- och energivärlden analyseras nu de möjliga konsekvenserna. I centrala London möter vi James Leaton, analyschef vid Carbon Tracker – en grupp finansanalytiker som specialiserat sig på energiomställningen. Under våren presenterade Carbon Tracker en omfattande studie i samarbete med forskare vid Grantham Institute.
- Vi ville undersöka vad den snabba utvecklingen har för betydelse för efterfrågan på fossila bränslen. Och vi koncentrerade oss på två nyckeltekniker: Solceller och elbilar. Och grundantagandet är också att klimatpolitiken inte skärps. Vi ville se vad den tekniska och ekonomiska utvecklingen innebär i sig, berättar Leaton.
Överraskande konsekvenser för oljan
Resultatet för kolet liknar många andra experter bedömningar idag: Världens växande hunger efter kol har i stort sett redan tagit slut. Den stora överraskningen handlar om oljan.
- Vår studie tyder på att detta också gäller oljan. Efterfrågan ser ut bromsa in redan 2020. Långt tidigare än någon trott, säger Leaton.
Resultatet skiljer sig dramatiskt från många av de stora oljejättarnas prognoser. ExxonMobil räknar officiellt med att efterfrågan ska fortsätta växa fram till 2000-talets mitt.
- Problemet med de här prognoserna är att man tycks utgå från att allt fortsätter ungefär som förr. Det är ett högst riskabelt antagande. Och orsaken är inte bara klimatpolitik. Energivärlden befinner sig i ett teknologiskt skifte.
Leaton betonar att resultaten inte betyder att efterfrågan på olja plötsligt kommer att störtdyka och hela världens bilflotta förvandlas till elbilar. Snarare kommer den plana ut och minska gradvis. Både genom elbilar, energisnålare transporter och annan grön teknik. Men redan 2025 kan elbilar slå ut oljeproduktion motsvarande ett par miljoner fat per dag.
- När oljepriset kollapsade för ett par år sedan så berodde det på en liknande missmatch mellan utbud och efterfrågan. Så konsekvenserna kan bli stora relativt snart.
Från tillväxt mot nedgång
Men det mest dramatiska är själva bytet av riktning. Från evigt växande oljehunger till oåterkalleligt krympande.
- Hela branschen har vant sig vid ständig tillväxt. Hur skapar man värde för sina aktieägare när efterfrågan börjar vika? Vi menar att det gäller att undvika investeringar i nya dyrbara projekt och istället fokusera på den oljeutvinning som är billigast. Felaktiga beslut kan leda till strandade investeringar som står bolagen dyrt.
Och många oljebolag har i tysthet börjat göra just detta. Skrota investeringar i dyrbar utvinning. Som i Arktis. Eller oljesand i Kanada. Och några bolagsjättar har också öppet börjat skruva ner prognoserna. Statoil räknar nu med att efterfrågan på olja kommer att plana ut innan 2030. Längst går Shell som menar att oljetoppen kan inträffa redan 2025. Och tillsammans med Total har Shell och Statoil börjat satsa alltmer på förnybar energi.
Oljebranschen börjar motvilligt att positionera sig inför en framtid med sviktande efterfrågan. Och trycket leds inte minst från finansvärlden.
Samtidigt som Donald Trump nyligen deklarerade att USA lämnar Parisavtalet drev ExxonMobils aktieägare igenom en resolution. Mot bolagsledningens vilja. Och uppbackade av BlackRock – världens största investmentbank. Beslutet innebär att bolaget måste redovisa så kallade klimatrelaterade risker. I klartext: Berätta vad klimathotet och energiomställningen egentligen innebär för bolagets affärsmöjligheter.
Insikten sprider sig
De mest öppenhjärtliga rösterna om oljans framtid möter vi till slut på den oljeproducerande Arabiska halvön.
- Fram till ett år sedan insisterade alla stora biltillverkare på att elbilar är leksaker. Nu har alla plötslig kastat sig in. De gör allt för att få fram elbilar. Så snabbt det bara går. Vad tror du att det här kommer att innebära för oljan? För mig är det uppenbart.
Paddy Padmanathan är koncernchef för det saudiska energibolaget ACWA Power. Tidigare tillverkade ACWA Power fossileldade kraftverk. Men nu är det solenergi som gäller – för hela slanten. Av affärsmässiga skäl.
Vändpunkten kom 2015. Då vann ACWA Power anbudsförfarandet att bygga den första riktigt stora solcellsparken på Arabiska halvön, i öknen utanför Dubai i Förenade Arabemiraten.
- När vi beräknade elpriset blev vi förbluffade. Siffrorna var spektakulärt låga. Vi dubbelcheckade och dubbelcheckade. Men det stämde.
Kostnaden för solel hade för första gången sjunkit under det från fossila bränslen. I oljans och gasens förlovade region.
- Projektet förändrade hela tankesättet här. Ja, hela energivärlden fick upp ögonen. Folk undrade om vi var galna.
Ställ om innan det är för sent
Men kostnaden för solel har bara fortsatt att falla. Och inlett en rusning mot solenergi i regionen. Och det handlar inte bara om att solel är billigast. Hittills har länderna eldat upp sin egen olja och gas för att producera el. Nu kan de dyrbara dropparna exporteras istället. Innan festen är över. Samtidigt som länderna förbereder sig på vad som komma skall.
- Precis som stenåldern inte tog slut på grund av brist på stenar så kommer oljeeran inte ta slut på grund av brist på olja. Den kommer att ta slut eftersom nyttan med olja försvinner. Därför håller vi i Saudiarabien på ställa om vår ekonomi. Målet är att vi år 2030 inte längre ska behöva luta oss mot oljeinkomster.
Det grandiosa projektet kallas Saudi Vision 2030. Delar det nationella oljebolaget Saudiaramco – världens i särklass största – ska säljas för att bygga upp en omställningsfond. Ekonomin diversifieras. Och mångmiljardbelopp plöjs ner i en omfattande utbyggnad av solenergi.
Så antagandet är att efterfrågan på olja börjat falla 2030?
- Javisst. Det är ett accepterat faktum idag.
När jag tar upp ExxonMobil och andra oljejättars skepsis så ler koncernchefen.
Kodak Moment
- De som jobbar i de här bolagsjättarna är inte dumma i huvudet. Men vad man säger öppet är en sak. Och vad man faktiskt vet och inser internt är en annan. Men en del har varit modiga nog att öppet erkänna vad som är på väg att hända. Som Shell. Idag satsar Shell och Total alltmer på förnybar energi. De försöker bli energibolag istället för oljebolag.
- Kommer du ihåg Kodak? fortsätter Padmanathan. Dom flesta kanske inte minns det. Men det fanns en kemijätte som hette Kodak. De tillverkade film. Ja, de var störst av alla. Och det fanns något som hette Kodak Moment. Det var en slogan: Föreviga ett ögonblick på film.
- Idag betyder Kodak Moment något helt annat. Digitalkameran kom. Faktum är att Kodak själva var med och utvecklade tekniken. Ändå trodde bolagets ledning inte på den. De grälade i bolaget. Och den konservativa falangen vann. Kodak höll fast vid filmen. Och vad hände? Andra utvecklade digitaltekniken. Och Kodak gick under.
- När vi ser tillbaka på utvecklingen om 5-10 år och frågar oss: När hände det? När inleddes The Kodak Moment för fossilbranschen? Man kan argumentera om det var 2015 eller 2016. Men faktum är att det precis har inträffat.
Söndag den 11 juni visas en film om det dramatiska skiftet i energivärlden (Dokument utifrån, SVT2, kl 22.00 eller på SVT Play): Fossilbranschens sista strid