Flygplan

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Planen är att det här svenska hybrid-elektriska flygplanet ska vara i kommersiell trafik före 2030. Foto: Heart Aerospace / SVT

Här byggs elflygplan för 30 passagerare

Uppdaterad
Publicerad

ES 30 är tänkt att bli världens första hybrid-elektriska flygplan med plats för 30 passagerare. Planen är att det ska gå i regionaltrafik innan 2030.

– Elflyget står i startgroparna i dag, men det finns mycket kvar att göra för att det ska ta fart, säger Hampus Alfredsson, forskare i hållbara transporter.

På Säves flygplats på Hisingen i Göteborg byggs just nu vad som är tänkt att bli världens första hybrid-elflyg. Dagens batteriteknik klarar bara att hålla upp flygplanet i luften i 20 mil.

Det svenska företaget Heart Aerospace har bestämt att förlänga flygtiden genom att också ha flygmotorer som kan köra på hållbart bio-flygbränsle i upp till 80 mil. Då finns det marginaler för flygplanet att vänta på landningstillstånd eller till och med flyga till en annan flygplats om det behövs.

Framsteg

– Det är ett sätt för oss att få flygplanet upp i luften och sen kan vi växla upp i takt med att batterierna blir bättre, säger Christoffer Levandowski som är innovationsledare på Heart Aerospace.

Certifiering tar tid

I dag finns det bara tvåsitsiga elflygplan som är certifierade för att flyga med passagerare. Hampus Alfredsson som är forskare i hållbara transporter på forskningsinstitutet RISE ser många utmaningar, förutom batterier, för att elflyget ska kunna flyga i kommersiell passagerartrafik.

– Exempelvis utveckling av nya regelverk och certifieringsprocesser tar tid, och parallellt måste flygplatserna investera i markinfrastruktur för att kunna ta emot elflygplan som behöver laddas när de landar, säger han.

Hundratals projekt

– Bara 20 procent av världens befolkning har någonsin flugit idag så jag tror att den stora utvecklingen kommer ske hos dem som ännu inte har haft möjlighet att få flyga, säger Christoffer Levandowski.

Idag pågår ett hundratal utvecklingsprojekt inom elflyg runt om i världen. De allra flesta av dem är utveckling av bemannade drönare som exempelvis flygtaxi.

I maj beslutade Heart Aerospace att flytta en del av den tekniska utvecklingen till USA där flygplansmarknaden är större än i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Framsteg

Mer i ämnet