Vi sitter mitt i Shanghai i en futuristisk skapelse utan hjul, annat än i tanken.
– Vi har tillbringat tid med att fundera på framtidens fordon, och hur delade transporter kan fungera, säger Alan Freeman, projektledare i Trollhättan för Nevs nya konceptbil.
Den ligger några år in i framtiden ännu. Kanske 4-5 år.
Men det här ser inte ut som en bil alls?
– Nej, det här är ett fordon utan förare, det kallas autonomi på nivå 5. Hela poängen med vår konceptbil är att visa hur du tillbringar tiden där när du inte kör själv, säger Alan Freeman.
Saknar säkerhetsbälten
Innandömet är stort som en SUV och helt avskalat, nästan som ett ägg. Här finns fyra stolar och rutor runt hela fordonet som ska fungera som bildskärmar. Och det kanske mest förvånade för en bil som är designad i Sverige; konceptbilen saknar helt säkerhetsbälten.
– Vi tänker oss en framtid där många transporter kommer att vara extremt säkra, och många av dem kommer kanske inte att gå speciellt fort. Om du tänker dig en buss i stadstrafik i dag, till exempel, säger Alan Freeman.
Koncernchefen Stefan Tilk är med och presenterar de nya bilarna på CES-mässan i Kinas största stad.
– Till att börja med så kommer Nevs system att kunna dina vanligaste destinationer. Och personliga preferenser som, ljus, klimat och till och med valet av musik.
Elbilar slår rekord i Kina
Intresset var stort när Nevs presenterade sina nya elbilar, för många här i Kina äger redan en elbil. Förra året såldes över 500 000 el- och hybridbilar, vilket var en ökning med 53 procentenheter jämfört med året dessförinnan. Och i år väntas försäljningen slå ytterligare rekord. 750.000 bilar räknar man med kommer att säljas. Det är fler än i något annat land i världen.
Och Kina slår rekord också när det gäller antalet el- och hybridbilar som tillverkas i landet. Även Nevs elbilar ska tillverkas här, planerad försäljningsstart är i slutet av 2018. Men priset är inte satt än.
Kinas framgångar på elbilsområdet beror liksom i andra länder där elbilar är stort på statliga subventioner. Här finns ytterligare en framgångsfaktor: i många av Kinas storstäder pågår försök att begränsa antalet bilar i städerna med hjälp av nummerskyltslotterier. Men för att få köpa och köra en elbil behöver du inte vänta på din tur, något som kan ta flera år.
Så var det för Liang som bor i Peking.
– Jag har en ny elbil hemma. Huvudorsaken till det är att jag inte hade nån tur i billotteriet. Men nu när jag kör en, så har jag börjat gilla elbilar och jag är här på mässan och kollar lite, säger Liang.
Laddstationer fortfarande ett problem
På hyrbilsfronten i Kina är faktiskt de flesta miljöbilarna fortfarande hybrider. Och det är tur för oss när vi hyr en BYD, den populäraste elbilen i Kina. För det finns en hake trots alla rekord, även när det gäller utbyggnad av laddningsstationer – det är tyvärr fortfarande som förgjort att hitta någonstans att ladda bilen.
Wang Jue bor i Shanghai och är intresserad av att köpa en elbil, men hon tvekar ändå lite, både inför priset och problemen med uppladdningen.
– Du måste verkligen ha någonstans att ladda bilen. Och i Shanghai är det väldigt trångt om plats överlag. Det är fortfarande få förunnat att ha garageplats med laddningsmöjligheter för elbilar, säger Wang Jue.
Färre bilar i framtiden
Nevs koncernchef Stefan Tilk ser längre in i framtiden än till den dag när laddningsplatserna upphört att vara ett problem. Han säger oväntat att Nevs mål inte är att sälja så många elbilar som möjligt, utan att Nevs vill bidra till att på sikt minska bilförsäljningen överlag.
– I Kina använder de flesta bara bilen fem procent av tiden. Vi hoppas att man i framtiden kommer att utnyttja fordonen bättre, så att man delar på bilen. Och utnyttjar den till åtminstone 50 procent. Den är en lösning som är bra för staden och för personerna och även, tycker jag, för bolaget Nevs.
Nevs arbetar tillsammans med staden Tianjin för att testköra elbilar på ett område i staden, och utveckla olika tjänster som närmar sig den självkörande konceptbilen, för att kunna göra bilarna mer effektiva.
Hur räknar du med att framtiden ser ut för elbilar?
– Jag tror att i Kina så kommer man inte sälja något annat än elbilar år 2025. Snart är vi över den så kallade tipping point när kostnaden för att använda en elbil även är bättre än för traditionella bilar, drivna av bensin eller diesel. Så vi har sagt, vi kör bara på el, och vi tar de konsekvenserna, rider ut det fram till tipping pointen. Och då är vi verkligen med i matchen, säger Stefan Silk.
När kommer ni att bli lönsamma?
– Det kan jag faktiskt inte säga. Men vi kommer att bli väldigt lönsamma, säger Stefan Tilk, koncernchef vid Nevs i Trollhättan.