En delad bild som visar tre sektioner. Den vänstra sektionen innehåller en illustration av ett flygplan som passerar över en molnig himmel, med en nedåtriktad pil som indikerar rörelse. Den mellersta sektionen visar en person som står med händerna ihop, klädd i svart jacka, mot en neutral bakgrund. Den högra sektionen visar en klar himmel med ett passagerarflygplan som lämnar ett kondensstråk bakom sig.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Snart kan de vita spåren på himlen vara ett minne blott. Spela klippet för att se hur planen ska flygas för att undvika kondensstrimmor. Foto: T&E / SVT / Storyblocks

Så kan flygplan ändra sin rutt och minska den globala uppvärmningen

Uppdaterad
Publicerad

De vita strimmorna bakom flygplan är mer än bara ett visuellt fenomen. Enligt vissa bidrar kondensstrimmor från flygplan till global uppvärmning i samma omfattning som flygets koldioxidutsläpp.

Till klimatmötet COP29 presenteras nu en till synes enkel lösning.

– Det här är en lågt hängande frukt för att minska flygets klimatpåverkan, säger Moa Sporre, klimatforskare vid Lunds universitet.

Kondensationsstrimmor, eller kondensstrimmor, bildas när flygplan passerar genom kalla och fuktiga luftlager. Under vissa förhållanden kan de spridas och bilda tunna moln som fångar värme i atmosfären. En handfull studier pekar på att strimmorna kan ha en minst lika uppvärmande effekt på planeten som flygplanens koldioxidutsläpp.

En ny rapport från miljöorganisationen Transport and Environment(T&E) visar att färre än tre procent av flygen står för 80 procent av uppvärmningen från kondensstrimmor. Justeringar vid dessa flygningar kan därför göra stor skillnad.

Klimatmöte COP29

Små förändringar ger stor effekt

Rapporten föreslår att små höjdjusteringar för ett fåtal flyg skulle kunna minska kondensstrimmornas klimatpåverkan med över hälften till 2040.

Kostnaden för passagerare skulle vara knappt fyra euro på en resa mellan Paris och New York. Per ton CO2-ekvivalent som minskas, är det mer än 15 gånger billigare än andra klimatlösningar som koldioxidlagring.

Justeringen innebär en ökning av bränsleförbrukningen. Men klimatvinsten är fortfarande 15 till 40 gånger större än koldioxidkostnaden.

– Det är en snabb, billig och effektiv åtgärd som flygindustrin kan börja använda redan idag, säger Carlos Lopez de la Osa, teknisk chef på T&E.

Studien visar hur justering av flygrutter för en liten andel flygningar skulle kunna minska den globala uppvärmningen för en relativt låg kostnad. Foto: Transport & Environment

Nattflyg och vinter störst problem

Geografisk breddgrad påverkar hur uppvärmande en kondensstrimma är. Flygningar över Nordamerika, Europa och Nordatlanten stod för mer än hälften av den globala uppvärmningen från kondensstrimmor 2019.

Nattflyg fångar värme utan att reflektera solljus tillbaka ut i rymden. Även vintermånader är en kritisk tid, då kall luft gör att det lättare bildas kondens.

Får uppmärksamhet på COP29

Flygbolag har redan börjat testa tekniken. Under ett försök 2023 undvek man 54 procent av kondensstrimmorna på 79 flygningar.

På COP29 föreslås nu att mäta luftfuktighet och övervaka kondensstrimmor på alla flygplan till och från EU från år 2027.

– Det är svårt att mäta fuktighet på hög höjd, men genom att sätta fler och bättre mätinstrument på flygplanen får vi mer data om atmosfärens sammansättning, vilket är viktigt när vi bestämmer var vi ska flyga flygplanen, säger Moa Sporre, klimatforskare vid Lunds universitet.

Utsläpp från flygplan

Förutom koldioxid släpper flygplan även ut gaser som kväveoxider, svaveldioxid, vattenånga och partiklar. Dessa utsläpp påverkar de kemiska och fysiska processerna i den övre atmosfären, vilket i sin tur påverkar jordens klimat.

Kondensstrimmor kan under vissa förhållanden sprida sig och bilda molnliknande formationer, så kallade konstgjorda cirrusmoln, som har en uppvärmande effekt på atmosfären. Dessa moln reflekterar värme från jorden tillbaka mot planeten, vilket bidrar till ökad global uppvärmning.

En studie från 2018 uppskattade att den uppvärmande effekten från kondensstrimmor är större än den uppvärmande effekt som orsakas av all CO2 som luftfartssektorn har släppt ut sedan 1940.

Framsteg runt om i världen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatmöte COP29

Mer i ämnet