Kondensationsstrimmor, eller kondensstrimmor, bildas när flygplan passerar genom kalla och fuktiga luftlager. Under vissa förhållanden kan de spridas och bilda tunna moln som fångar värme i atmosfären. En handfull studier pekar på att strimmorna kan ha en minst lika uppvärmande effekt på planeten som flygplanens koldioxidutsläpp.
En ny rapport från miljöorganisationen Transport and Environment(T&E) visar att färre än tre procent av flygen står för 80 procent av uppvärmningen från kondensstrimmor. Justeringar vid dessa flygningar kan därför göra stor skillnad.
Små förändringar ger stor effekt
Rapporten föreslår att små höjdjusteringar för ett fåtal flyg skulle kunna minska kondensstrimmornas klimatpåverkan med över hälften till 2040.
Kostnaden för passagerare skulle vara knappt fyra euro på en resa mellan Paris och New York. Per ton CO2-ekvivalent som minskas, är det mer än 15 gånger billigare än andra klimatlösningar som koldioxidlagring.
Justeringen innebär en ökning av bränsleförbrukningen. Men klimatvinsten är fortfarande 15 till 40 gånger större än koldioxidkostnaden.
– Det är en snabb, billig och effektiv åtgärd som flygindustrin kan börja använda redan idag, säger Carlos Lopez de la Osa, teknisk chef på T&E.
Nattflyg och vinter störst problem
Geografisk breddgrad påverkar hur uppvärmande en kondensstrimma är. Flygningar över Nordamerika, Europa och Nordatlanten stod för mer än hälften av den globala uppvärmningen från kondensstrimmor 2019.
Nattflyg fångar värme utan att reflektera solljus tillbaka ut i rymden. Även vintermånader är en kritisk tid, då kall luft gör att det lättare bildas kondens.
Får uppmärksamhet på COP29
Flygbolag har redan börjat testa tekniken. Under ett försök 2023 undvek man 54 procent av kondensstrimmorna på 79 flygningar.
På COP29 föreslås nu att mäta luftfuktighet och övervaka kondensstrimmor på alla flygplan till och från EU från år 2027.
– Det är svårt att mäta fuktighet på hög höjd, men genom att sätta fler och bättre mätinstrument på flygplanen får vi mer data om atmosfärens sammansättning, vilket är viktigt när vi bestämmer var vi ska flyga flygplanen, säger Moa Sporre, klimatforskare vid Lunds universitet.
Utsläpp från flygplan
Förutom koldioxid släpper flygplan även ut gaser som kväveoxider, svaveldioxid, vattenånga och partiklar. Dessa utsläpp påverkar de kemiska och fysiska processerna i den övre atmosfären, vilket i sin tur påverkar jordens klimat.
Kondensstrimmor kan under vissa förhållanden sprida sig och bilda molnliknande formationer, så kallade konstgjorda cirrusmoln, som har en uppvärmande effekt på atmosfären. Dessa moln reflekterar värme från jorden tillbaka mot planeten, vilket bidrar till ökad global uppvärmning.
En studie från 2018 uppskattade att den uppvärmande effekten från kondensstrimmor är större än den uppvärmande effekt som orsakas av all CO2 som luftfartssektorn har släppt ut sedan 1940.