– När vi går över mot mer självkörning behöver vi veta vad personen i bilen håller på med, säger Marc-Antoine Cloux, mjukvaruingenjör på Nviso i Schweiz som utvecklar system för sådan kamerabaserad övervakning i bilen.
Bilbranschen kallar det ”Driver Monitoring System” och syftar till att höja trafiksäkerheten. Till att börja med genom att registrera var blicken finns och om föraren verkar alert eller håller på att somna till.
– Om du skickar meddelanden med din telefon samtidigt som du kör, kommer bilen att upptäcka det och kanske sakta ned eller ge ifrån sig något ljud, förklarar Ola Boström, forskningschef på Veoneer som utvecklar säkerhetssystem för bilindustrin.
Personlig algoritm
Men det är bara första steget. Med hjälp av artificiell intelligens kan bilen lära sig din körstil, hurdan du brukar vara som förare, och märka om allt inte står rätt till bakom ratten. Till exempel om du inte tittat i backspegeln lika ofta som du brukar.
– AI:t kan träna på just dig, och göra en personlig algoritm där bilen upptäcker att det är något som inte stämmer med hur du kör.
Hur lång tid innan vi har det här på bilar vi köper i Sverige?
– Det kommer gå fort, inom några år kommer det här finnas i stort sett i alla bilar.
”I level 3 tar bilen ansvaret”
I USA är det på vissa ställen tillåtet att släppa ratten helt om man har en bil som är redo för det, som klarar av självkörningens högre nivå, ”level 3”. Men även här i Europa är det på gång. Mercedes fick nyligen tillstånd i Tyskland för sådana bilar att köras självständigt på Autobahn i hastigheter under 60 km/h, exempelvis vid köbildning.
– När bilen då går in i Level 3 så tar bilen ansvaret. Men ansvaret måste också kunna föras tillbaka till föraren på kort tid. Den här tekniken för att förstå att föraren är redo för det, och sen verkligen har tagit kontrollen igen, är då kritisk.
Försöker läsa av känslor
Ytterligare steg i förarövervakning är att koppla på känsloigenkänning, där AI:t utifrån förarens ansiktsuttryck försöker läsa av känslor. Till exempel för att uppmärksamma trafikfarligt humör. Men Ola Boström är tveksam till att det kommer användas för trafiksäkerhet.
– Det kanske kan användas för att anpassa musiken eller så, men det är så mycket begränsningar med hur man ska tolka ansiktsuttryck och förstå vad det är för känslor bakom.