På informationsteknologiskt centrum vid Uppsala universitet är antalet kvinnliga doktorander lägst inom hela universitetet. Men samtidigt är skillnaderna mellan nivåerna också minst – de tappar alltså inte lika många kvinnor efter en grundutbildning som andra institutioner gör.
Experter behövs
Åsa Cajander, professor i människa-datorinteraktion, leder jämställdhetsarbetet vid institutionen. Hon menar att en viktig förutsättning för ökad jämställdhet är att det finns ett samarbete mellan universitetet och experter inom genusvetenskap för att kunna sprida kunskap om problemen.
Forskning har till exempel visat att man vid rekryteringsprocesser omedvetet kan formulera en ansökning så att den riktar sig specifikt mot en kvinna eller man. Att utbilda anställda om genusfrågor kan vara ett sätt att undvika detta.
– För tio år sedan hade vi bara en kvinnlig professor och alla tre ledande positioner på institutionen hölls av män. Nu finns det fem kvinnliga professorer, och de tre ledande positionerna hålls av kvinnor, säger Åsa Cajander.
Grundutbildning
Men Åsa Cajander tycker att siffrorna fortfarande är väldigt låga, och ser en förbättringsmöjlighet vid rekryteringen till professurer.
Redan under grundutbildningen är procentandelen kvinnor lägre än genomsnittet, vilket leder till att antalet kvinnor utbildade på forskarnivå vid institutionen också är mycket få.
–En lösning kan vara att rekrytera från närliggande fält och alternativa karriärvägar där det jobbar fler kvinnor, säger Åsa Cajander.
Rättvis rekrytering
Vid Lunds universitet satsar man på att rekryteringsprocessen ska bli så rättvis som möjligt. Om en tjänst bara har sökande av ena könet ska fakulteten vända sig till rektorn för en utredande diskussion, där de redovisar ansökningsprocessen och eventuellt får göra om den.
– Att någon faktiskt påpekar problemet och att rektorn lägger tid på det har framför allt varit väldigt viktigt. Vi har kunnat se andelen kvinnliga professorer öka stadigt genom åren, säger Lina Lindell, personalkonsult vid arbetsrätt och anställning vid Lunds universitet.
– Rent siffermässigt är det svårt att skapa förändring, men det har blivit bättre. Det går långsamt men framåt, säger Åsa Cajander.