Förslaget, som enhälligt röstades igenom i går, ska gälla reklam för alla drycker som innehåller tillsatt socker, och lyder:
”VARNING: Att dricka sockersötade drycker bidrar till fetma, diabetes och försämrad tandhälsa. Detta är ett meddelande från staden San Francisco”.
Samtidigt röstade politikerna igenom ett förbud mot att göra reklam för sockersötade drycker på stadens egendom, till exempel på busshållplatser, samt ett förbud för att använda allmänna medel för inköp av sockrad dryck.
”Ett tydligt budskap”
San Franciscos borgmästare har nu tio dagar på sig att ta ställning till förslaget och om det får grönt ljus kommer det att börja gälla redan i sommar.
”I dag har San Francisco skickat ett tydligt budskap om att vi måste göra mer för att skydda vår medborgares hälsa”, sade kommunpolitikern Scott Wiener, som ligger bakom förslaget enligt Time.
”De här varningstexterna kommer att ge människor nödvändig information för att ta beslut om vilka drycker de ska dricka. Att kräva varningstexter på läskreklam tydliggör också att de här dryckerna inte är ofarliga, tvärtom”.
Representanter från delstatens läsklobby har i ett uttalande till AP sagt att man kan tänka sig att stämma San Francisco för att stoppa förslaget.