• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

I fjol röstades ett förslag på en skatt för sockersötade drycker ner i San Francisco. Foto: TT

San Francisco tar strid mot läskindustrin

Publicerad

Politiker i San Francisco i USA har röstat igenom ett förslag som ska tvinga läsktillverkare att märka sin reklam med en hälsovarning.

Förslaget, som enhälligt röstades igenom i går, ska gälla reklam för alla drycker som innehåller tillsatt socker, och lyder: 

”VARNING: Att dricka sockersötade drycker bidrar till fetma, diabetes och försämrad tandhälsa. Detta är ett meddelande från staden San Francisco”.

Samtidigt röstade politikerna igenom ett förbud mot att göra reklam för sockersötade drycker på stadens egendom, till exempel på busshållplatser, samt ett förbud för att använda allmänna medel för inköp av sockrad dryck.

”Ett tydligt budskap”

San Franciscos borgmästare har nu tio dagar på sig att ta ställning till förslaget och om det får grönt ljus kommer det att börja gälla redan i sommar.  

”I dag har San Francisco skickat ett tydligt budskap om att vi måste göra mer för att skydda vår medborgares hälsa”, sade kommunpolitikern Scott Wiener, som ligger bakom förslaget enligt Time.

”De här varningstexterna kommer att ge människor nödvändig information för att ta beslut om vilka drycker de ska dricka. Att kräva varningstexter på läskreklam tydliggör också att de här dryckerna inte är ofarliga, tvärtom”.

Representanter från delstatens läsklobby har i ett uttalande till AP sagt att man kan tänka sig att stämma San Francisco för att stoppa förslaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.