Forskare från Rush University Medical Centre i USA placerade ut tre varuautomater på olika ställen på ett sjukhus, och fyllde dem med hälften nyttiga och hälften onyttiga alternativ. De nyttiga alternativen skulle bland annat vara utan transfetter och innehålla mer än ett gram fibrer per portion. De skulle inte heller innehålla mer än 250 kilokalorier.
Olika inställningar
Kunderna visste inte om studien. Under fyra veckor släpptes de onyttiga varorna ner till kunden först efter en 25 sekunder lång väntetid. Forskarna gjorde sedan om försöket under andra veckor och testade olika inställningar. Bland annat att ge rabatt på nyttigare varor och att höja priset på onyttiga varor. De testade även att kombinera rabatterna och prishöjningarna med väntetiden på 25 sekunder.
Ska gå snabbt
Syftet var att se vilka inställningar som fick kunderna att välja de nyttigare varorna. Tidigare forskning visar att människor starkt föredrar snabba lösningar och att det påverkar våra val, så var det även i detta fall. Efter 32 662 inköp kunde forskarna se att det var väntetiden som var den bästa inställningen för att öka försäljningen av de nyttigare alternativen.
– Att behöva vänta gör att den onyttiga varan blir mindre frestande. Vi ville använda den här kunskapen för att förbättra människors val av snacks i automaterna, säger Bradley Appelhans, lektor i klinisk psykologi på institutionen för förebyggande medicin och som leder studien, till SVT Vetenskap.
Liten ökning
Ökningen var inte större än mellan två och fem procent i de tre olika varuautomaterna.
– Det är en liten men betydande ökning. Det räcker för att vi ska känna att det är värt att gå vidare med det här, säger Bradley Appelhans.
Forskarna kallar tekniken för DISC (Delays to Influence Snack Choice) och den skyddas av ett patent. Studien finansieras av amerikanska hälsomyndigheten, National Institute of Health.
Bättre hälsa
Forskarna hoppas att detta kan vara något som skulle kunna förbättra människors hälsa i skolor, på arbetsplatser och på andra ställen där varuautomaterna finns.
– Jag tror att tekniken vi skapat skulle kunna ha ett brett intresse runt om i USA, och kanske i andra delar av världen, säger Bradley Appelhans.