Företag får kritik från Konsumentombudsmannen för att ha vilselett kunder vid rea. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Debattinlägg

”Black Friday är en möjlighet att göra gott”

”Protesterna mot konsumtionshysterin riskerar att beslöja de möjligheter som finns att i en digital värld istället använda våra inbyggda beteenden för att skapa goda ting”, skriver Rutger Selin.

Om debattören

Rutger Selin
Vd för NOWO, som ”vill göra det enklare för människor att pensionsspara”. Selin har drygt 20 års erfarenhet av finansbranschen och ”brinner för att skapa innovativa och långsiktiga lösningar för den moderna ekonomin”

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Dagarna före Black Friday brukar det höras en mängd olika röster som alla förfasas över konsumtionshysterin. Man är bestört över människors stora lust till att konsumera.

Och det är klart att det är bra att ifrågasätta överkonsumtion inte minst med tanke på dess påverkan på klimat och privatekonomi.

Protesterna bortser från att vi människor till vår natur är kicksökare i grunden och programmerade till att finna njutning i det kortsiktiga köpet. Grundläggande mänskliga beteenden är extremt svåra att tvätta bort.

Protesterna riskerar också att beslöja de möjligheter som finns att  i en digital värld istället använda våra inbyggda beteenden för att skapa goda ting.

Vid en närmare titt på Black Friday-fenomenet upptäcker man att vi konsumenter egentligen mest gillar att reahandla – det har vi gjort under många decennier. Men nu vill vi göra det på nya sätt, på våra egna villkor.

Tidigare var det handeln  – i form av butiker och varuhus – som bestämde när vi skulle fajtas bland reahyllorna efter jul och i slutet av sommaren.

E-handelns starka frammarsch, som är en konsekvens av att vi som konsumenter vill kunna jämföra priser, betala och få saker levererade på ett smidigare sätt, har gjort att det är vår efterfrågan som mycket tydligare får styra handlarna.

Så Black Friday som en nätets readag kommer sannolikt att få samsas med ännu fler liknande dagar under året. Dagar, som skapats av handeln, men som vi konsumenter bestämt att vi faktiskt gillar att handla på.

Ett annat exempel som växer är den nyss passerade internationellt stora e-handelsdagen Singles Day (11 november), som nu också tagit sig till Sverige.

Tesen understöds också av siffror från bland annat Svensk Handel, som visar att julhandeln tappar till förmån för Black Friday.

Detta är inte en förmaning, utan istället en uppmaning till att se möjligheten att skapa något gott ur din egen, eller andra människors, konsumtion.

Att istället för att ”bara” försöka förmå människor att ändra sitt beteende, uppmuntra företag att skapa enkla och smidiga lösningar som låter folk fortsätta leva sina liv, men som samtidigt bidrar till något som gör framtiden bättre. Det är faktiskt fullt möjligt.

En mycket framgångsrik kampanj är till exempel ”Runda upp”, en variant av så kallad ”checkout charity” som ger shoppande människor möjlighet att skicka växelpengar till välgörande ändamål.

Start-upen Robin Good ger ett annat alternativ, där kopplade näthandlare skänker ett litet belopp av varje köp till välgörenhet.

Utomlands finns Amazon Smiles och Altruisto som utnyttjar samma mekanismer.

Mitt eget bolag erbjuder en möjlighet att låta en procentsats av köpen hos anslutna handlare gå till eget pensionsspar. Det finns fler exempel – men vi behöver fler liknande och enkla initiativ, som på ett konstruktivt sätt gör det lättare för oss vanliga konsumenter att fatta goda beslut. Där många små insatser tillsammans kan göra storverk.

Black Friday är snart här. Ännu ett rekordår förutspås, så passa på att göra något bra av ditt eget och andras handlande!

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.