Foto: Janerik Henriksson/TT
Debattinlägg

”Black Friday är som en känslomässig fylla”

”Nästan alla blir lite extra glada när de till exempel köpt ett nytt klädesplagg eller nya saker. Det känns skönt helt enkelt, och det är naturligtvis helt okej. Men så finns det de som går för långt, som aldrig kan låta bli att handla, som struntar i om de faktiskt har råd eller ens behöver köpa något”, skriver Patrik Wincent.

Om debattören

Patrik Wincent
Terapeut, författare och programledare

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

En av riskerna med Black Friday är att den riskerar att utlösa en högre köpfrekvens hos människor som inte är tvångsmässiga köpare under resten av året.

Och för andra, mer köpberoende, är Black Friday som en känslomässig fylla – ett rus helt enkelt.

Det är svårt att motstå den kicken, som de flesta av oss faktiskt upplever när vi handlar något vi vill eller tror oss vilja ha.

Den stora rädslan att missa något!

Fråga dig själv vilken intention som ligger bakom dina köp? Varför måste du ha den här produkten? Behöver du den verkligen? Eller köper du den för att den väcker ett ”habegär” – som i sin tur väcker en känsla av välbehag?

Tänk efter.

Att bli medveten om den verkliga intentionen bakom dina köp är det första steget.

Är du inriktad på en viss produkt? Varför går du in i butiken? Är det för att spendera dina pengar enbart för att ha roligt? Och i så fall: varför måste du det?

I USA används uttrycket ”bandwagon effect”, för vår mänskliga tendens att göra som alla andra. En benägenhet som reklamen utnyttjar när den försöker övertyga dig om att du är den enda som inte har använt föremålet eller köpt produkten.

Att du saknar något som resten av befolkningen njuter av och därmed missar något om du inte köper en viss produkt. Man använder fraser som: ”Nu en miljon köpta exemplar!”, ”Specialerbjudande – gäller bara i dag i 24 timmar!”.

Nästan alla blir lite extra glada när de till exempel köpt ett nytt klädesplagg eller nya saker. Det känns skönt helt enkelt, och det är naturligtvis helt okej. Men så finns det de som går för långt, som aldrig kan låta bli att handla, som struntar i om de faktiskt har råd eller ens behöver köpa något.

Kläderna med prislapparna kvar i garderoben, plaggen du aldrig ens använt. Du går till köpcentret med avsikten att bara köpa en eller två artiklar, och du kommer hem med betydligt fler.

Ett litet tips: undvik rabattkampanjer. 

Oftast kan en frestelse dyka upp så fort vi ser ett fynd eller en rabatt; ett klipp som vi upplever att vi inte får missa.

Skyltar med ord som ”rabatt”, ”klipp”, ”passa på nu”, ”erbjudande”, ”utförsäljning” etcetera triggar igång begäret.

Innan du går ut för att handla på Black Friday (om du nu bestämt dig för att göra det), börja med att ifrågasätta dina köp. Då har du större chans att få kontakt med din egen vilja.

Därigenom slipper du att bli slav under de känslor som väcks inom dig så fort som du ser skyltarna. Då, och först då, är det du som bestämmer.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.