Artificiell Intelligens (AI) står på tröskeln till våra liv och trots att tekniken är relativt ny inom konsumenttjänster förutspås utvecklingen gå snabbt.
Det är en utveckling som påverkar hela samhället och diskuteras på middagsbjudningar, i politiken och inte minst bland företag.
Analysföretaget Kairos Future skrev till exempel i sin trendrapport om 2018 att ”den som inte hoppar på AI-tåget riskerar en snabb men plågsam död på perrongen”.
Men relationen mellan människa och maskin är inte helt okomplicerad – och om de aktörer som på olika sätt hanterar AI inte tar oron kring denna relation på allvar kan det få betydande konsekvenser för kommande teknikutveckling.
Vore det inte praktiskt att ha en robot som skjutsar dig dit du vill, en som lagar din mat eller handlar de varor som tagit slut i kylskåpet?
Många ser positivt på utvecklingen av robotar och AI för denna typ av vardagstjänster, men hur nära är vi bekväma med att släppa AI i våra liv? Vad händer när AI utvecklas för att ta hand om våra barn eller fungera som samtalsstöd i våra djupaste tankar?
För att användandet av AI-tjänster ska kunna ta fart på riktigt krävs dock att företag tar ansvarsfrågan på största allvar.
Under hösten har Insight Intelligence tillsammans med CGI, IBM, Postnord och Scream Mediabyrå genomfört en riksomfattande undersökning om svenska folkets attityder gentemot AI.
Något som tydligt framgår i resultatet av undersökningen är att svenskarnas kunskap om AI är låg, trots att de flesta redan använder AI i sin vardag. Då i form av exempelvis Googles sökmotor, anpassade spellistor eller robotdammsugare.
Majoriteten säger sig ha lite eller ingen kunskap om vad AI är (71%).
Resultatet visar också tydligt hur inställningen till AI kopplas till den personliga integriteten. Ju närmare AI kommer det privata eller personliga desto mer negativt inställda är vi till det och vice versa.
De vardagstjänster där vi ser mest positivt på AI-utveckling är utbildning och medietjänster; tjänster som inte inkräktar på vår personliga sfär. De tjänster där AI-utveckling anses mest negativ är reklam och kundservice; tjänster som berör oss mer direkt.
Vi kan också se att nästan fyra av tio kan tänka sig att bli transporterad av självkörande fordon, vilket inte i särskilt stor utsträckning hotar vår personliga integritet, medan nästan ingen kan tänka sig att ha en intim relation med AI; låta AI välja deras partner eller ta hand om deras barn eller gamla.
Samtidigt svarar nästan varannan att de generellt sett är positiva till hur AI påverkar dem som privatperson. De flesta verkar alltså vara positiva till AI, men på håll. Man ser hur det kan hjälpa en i sin vardag men man vill inte att det kommer för nära.
Precis som med annan ny teknik som introduceras i samhället handlar detta delvis om en vanefråga. Oavsett kommer relationen mellan den personliga integriteten och utvecklingen av AI att vara väldigt viktig i alla typer av konsumentbaserade AI-tjänster.
Företag måste ta människors oro på allvar. De som utvecklar AI måste lyssna på folks frågor och betänksamheter, annars finns risk för bakslag. Ett bristande förtroende för AI vore förödande för den tekniska utvecklingen.
Vi måste ta oss an den nya tekniken med ödmjukhet och stort ansvar.