En Facebook-grupp återkommer oftare än andra när det gäller vilka artiklar om valfrågor som har väckt mest engagemang på Facebook under årets första månader. Den gruppen är ”Stå upp för Sverige”.
SVT Opinion har ringt runt till flera av Sveriges nyhetsredaktioner och alla uppger att de regelbundet mäter hur engagemanget ser ut för deras artiklar på sociala medier.
Jan Helin, programdirektör på SVT och före detta ansvarig utgivare på Aftonbladet, är orolig för att engagemang i sociala medier ska påverka journalistikens innehåll.
– Jag är orolig för att delningar påverkar redaktioners nyhetsvärdering utan att man har kunskap om hur de här siffrorna skapas, säger Jan Helin.
”Ställ frågan varför”
Höga delningssiffror tolkas som positivt och tas ofta som ett kvitto på högt publikintresse. Siffrorna är ofta lättillgängliga och kan följas av journalister själva som vill ha koll på om deras artiklar delas.
– Om du är journalist och ser att en viss typ av dina artiklar går som tåget i sociala medier så bör du ställa dig frågan: Varför? Är det för att storyn är intressant eller för att någon har intresse av att sprida den? säger Helin.
En artikel kan dock ha höga engagemangssiffor på sociala medier utan att ha nått utanför en specifik bubbla.
Ett effektivt sätt att nå ut
SVT Opinion har varit i kontakt med en av administratörerna för ”Stå upp för Sverige”, Patrik Markström. Han påpekar att medlemmarna vill påverka opinionen genom att få spridning för sina frågor både i sociala medier och etablerade medier, men att de är inte så beräknande som de krafter Jan Helin beskriver.
”Vi är en folkrörelse, inte en tankesmedja”, skriver Markström.
Medvetet eller ej - att dra upp delningssiffror kan rent generellt vara ett effektivt sätt att nå ut i etablerad media, menar Jan Helin.
– Det kan ske med hjälp av gräsrotsrörelser, men också via fejkade konton, olika tekniska lösningar eller köpt trafik, vilket många reklamföretag sysslar med, fortsätter Helin.
– Det är fortfarande en enorm skillnad mellan att få genomslag i etablerad media och på sociala medier. Men man kan använda sociala medier för att skapa genomslag i etablerad media, till exempel genom att dra upp engagemangssiffrorna för de artiklar som behandlar ens kärnfrågor. Här behöver vi i journalistkåren samma kritiska tänkande som när vi får ett pressmeddelande, säger Jan Helin.
”Jag försöker skapa medvetenhet”
Betyder det att sidor som ”Inte rasist, men”, som har många följare och högt engagemang på sina inlägg, men som ofta publicerar eget innehåll och inte påverkar etablerad medias egna engagemangssiffror, har valt fel taktik om de vill påverka?
– Inte fel taktik, bara en annan. ”Inte rasist, men” kommer i direktkontakt med sina följare med eget innehåll medan grupper som till exempel ”Stå upp för Sveriges” aktivitet kan resultera i en påverkan på etablerade medier.
Hur jobbar SVT med dessa frågor?
– Vi har ett team som ska försöka utveckla en metod för att visa varför en fråga blir en fråga. Vi utvecklar den kompetensen. Jag försöker skapa medvetenhet om att det nya medielandskapet fungerar såhär, säger Jan Helin.
Jan Helin tycker inte att redaktionerna ska sluta följa upp hur väl artiklarna går på sociala medier. Det handlar snarare om att öka kunskapen för att tolka siffrorna.
– I grunden är det en fin drivkraft att en journalist vill nå ut med sitt arbete. Blir du delad och får stort engagemang så är det klart att man bli glad. Man måste bara orka se ett mönster; varför blir just den här artikeln så delad?