Årets upplaga av halvmaran Göteborgsvarvet var planerad att hållas den 11 september. Men med bara drygt två veckor kvar till loppet ställde arrangören, Göteborgs friidrottsförbund, in tävlingen.
Orsaken var restriktionerna och oron för smittspridning under pandemin.
Samtidigt meddelade arrangören att man inte kommer att återbetala startavgiften till de cirka 35 000 anmälda deltagarna.
”Upplever sig blivit lurade”
Nu har Konsumentverket fått in ett 30-tal anmälningar från missnöjda personer. Och Verket själva ställer sig kritiskt till hur arrangören har hanterat både avtalsvillkor och marknadsföring.
– Av anmälningarna framgår bland annat att konsumenter upplever sig ha blivit lurade, eftersom de betalat för en tjänst de inte fått ta del av. Flera har också påpekat att förbundet har marknadsfört loppet nära inpå beslutet att ställa in, säger Rozanna Florén till SVT Väst Nyheter.
Göteborgsvarvet har öppnat för att genomföra loppet i år, med en annan sträcka. Dessutom har arrangören meddelat att de som anmält sig får möjlighet att delta nästa år.
Men det förändrar inte bilden, enligt Florén.
– Även om evenemanget flyttas till ett annat datum anser vi att de aktuella avtalsvillkoren är oskäliga, säger Rozanna Florén.
”Ser villkoren som rimliga”
Göteborgsvarvets förbundsdirektör Martin Bergman anser att man agerat i enlighet gällande styrelsebeslut.
– Villkoren har vi tagit fram tillsammans med våra jurister. Vi ser villkoren som rimliga med tanke på corona-situationen. Alla kommer att få valuta för sina inbetalade startavgifter och väl därtill, eftersom vi utöver årets nya lopp och att flytta anmälningarna till nästa år också har erbjudit ett virtuellt lopp, säger Bergman.