Svenska mittfältsstjärnan Kosovare Asllani lämnade livet som utlandsproffs för två år sedan. Nu är 29-åringen tveksam till om hon ska förlänga sitt kontrakt med Linköping. Hon menar att det investeras för lite i damallsvenskan och att stjärnorna, inklusive hon själv, inte används i marknadsföringen som förebilder.
Den bilden delar inte Linda Wijkström, kommersiell chef för Elitfotboll Dam.
– Jag håller inte med ”Kosse” om att det inte investeras i marknadsföring då vi har siffror på både ökat intresse och ökade investeringar, säger Wijkström till TT.
– Vi har dubblerat intäkterna till ligan på två år. Förra året skrevs avtal om 185 miljoner kronor in i ligan, från både huvudsponsorn Svenska Spel och från titelsponsorn Obos.
Når nya målgrupper
Wijkström jämför damallsvenskan med den högsta tyska ligan som har fått en ny titelsponsor men som fick samma belopp som för fyra år sedan. Hon påpekar också att damallsvenskans profiler gör ett stort jobb även utanför planen som förebilder.
– Inte minst i sociala medier där vi ser att både unga målgrupper och nya målgrupper kommer in, menar Wijkström.
”Finns konkurrenskraft”
Wijkström säger också att intresset för svensk damfotboll ökar. Siffror från Upplevelseinstitutets årliga idrottsstudie visar att damallsvenskan är den femte mest intressanta ligan i Sverige. Det är också den liga som ökade mest i publik, procentuellt sett, av de svenska serierna det senaste året.
– Vi har också ökat tv-siffrorna, över 250 000 såg matchen mellan Göteborg och Rosengård, säger Wijkström.
– Och det som är unikt och det häftigaste med damallsvenskan är att det finns konkurrenskraft, vi har sex lag inom tre poäng inför hösten. Tittar vi på franska ligan har man två starka lag och inget mer.