Luleå har varit loket inom svensk damhockey de senaste åren då klubben radat upp SM-guld och fina publiksiffror.
Hittills i år är snittet 796 åskådare, men de är inte nöjda. Målsättningen är 1200 i snitt för den här säsongen. I en liga som skriker efter publik sticker de ut i toppen.
– Vi har stort fokus på att hitta nya målgrupper och det har vi haft de senaste två åren. Vi riktar oss ganska hårt mot barn och ungdomar, både när det gäller aktiviteter i samband med match och prissättning, allting runt matcharrangemanget, säger vd:n Stefan Enbom.
Han menar att klubben jobbar mycket med det de kan påverka, men att flera faktorer försvårar.
Kritisk mot spelschemat
– Ta förra helgen till exempel, då spelar vi två hemmamatcher, lördag klockan 12 mot HV71 och sen söndag klockan 12 mot HV71. När man möter samma lag en ganska besvärlig tid en helg så är det väldigt väldigt tufft att locka publik.
– Som ett första steg borde vi ha relativt låsta speldagar och speltider. Helst av allt skulle vi vilja spela fredag klockan 18 och söndag klockan 16 alltid och då absolut inte möta samma motstånd fredag och söndag. Det är något vi försöker jobba för. Det skulle inte vara lösningen på allt men vi skulle få en jädra hjälp av det.
Stefan Enbom menar att klubben jobbar hårt med publikfrågan både på herr- och damsidan och han hoppas att siffrorna blir bättre och bättre.
– Vi har successivt byggt en ny publik. Många av de som frekvent ser våra SDHL-matcher ser inte SHL. Det är väldigt kul såklart, att det är nya människor som följer Luleå Hockey.
”Positiv grundinställning”
Men varför har Luleå lyckats bäst i ligan? Enligt vd:n har klubben funderat mycket kring det.
– Rent generellt så finns det en väldigt positiv grundinställning till damlagidrott i Norrbotten vilket man ser i Piteå med fotbollen, basketen i Luleå och handbollen i Boden. Sedan är en faktor att vi gått all in i vår tjej- och damsatsning på alla plan. Människor i Norrbotten känner att vi gör det här på riktigt. Vi har också fått med oss våra företagspartners som förstår att det här är viktigt och är med och bidrar till trevliga aktiviteter i samband med match till exempel vilket hjälper oss att locka publik.