IMG är ägare av sändningsrättigheterna till världsmästerskapen och efter de senaste dagarnas kritik kan det nu bli tal om åtgärder kring evenemangen.
I dagarna har frågan om de lättklädda kvinnorna – så kallade grid girls – bör vara en del av speedwaytävlingar i allmänhet och VM-deltävlingen i Hallstavik i synnerhet.
”En relik som överlevt sig själv”
Fenomenet med de lättklädda kvinnorna känns förlegat, menar Kristian Hysén, chef för IMG, som även äger sändningsrättigheterna för rallycross-VM där grid girls också finns med.
– Jag personligen tycker att det är ett föråldrat element och är förvånad över att det finns kvar. Bor man i Sverige kan man lätt konstatera att det är en relik som överlevt sig själv, men det är annorlunda i andra länder, säger Hysén till SVT Sport.
Vad har ni som rättighetsinnehavare för möjlighet att påverka i frågan?
– Som organisatör kan man påverka och jag kommer att göra det genom att plocka upp detta internt. Men det är inte en aktör som fattar alla beslut, det finns många olika intressenter som måste få säga sitt.
”Vi är oerhört snabbfotade”
Speedwaystjärnan Andreas Jonsson sade i går till SVT att grid girls inte hör hemma i sporten. Men trots att IMG-chefen utlovar diskussioner med alla inblandade aktörer finns det länder som inte ser något problem med att lättklädda damer visar förarna vilken bana de ska starta på.
– Det är högst tveksamt att alla kommer hålla med, men vi kommer att lyfta frågan och börjar vi driva detta kommer det att få omgående effekt. Vi är oerhört snabbfotade, säger Hysén och fortsätter:
– Jag tror att förarna förstår ändå vilken bana de kör på.
Vad blir effekten, att grid girls snart är ett minne blott?
– I Sverige och Norden kan det nog bli förändring ganska snart, men jag har för dålig inblick för att kunna svara på det. Egentligen skulle jag behöva prata med teamen som jobbar med speedway och rallycross för att få input och ge dig initierade svar.
Du tror det blir svårt utanför Norden?
– Jag tror det kommer skilja mellan olika länder och som global aktör måste man väga in olika intressen. Nu när frågan kommit vill vi lyfta det här och jag tycker det är en bra diskussion.
Fakta: IMG
International Management Group (IMG) är ett av världens största företag inom sport, evenemang, media och mode och är verksamma i mer än 30 länder.
Spelaragent-verksamhet och TV-rättigheter är exempel på marknader IMG specialiserar sig mot.
Källa: img.com