För första gången kommer premiären att köras i centrala Göteborg i början av juni, detta på en plats som kommer att avslöjas i början av nästa år. Klart är att loppet kommer köras i head-to-head-format.
– Det kan bli jättespännande och roligt att man tar nya grepp. Det är en superhäftig kalender, superroligt med stadsrace, säger föraren Robert Dahlgren, som tog hem titeln 2022.
Fjolåret gav upphov till förseningar och en till slut helt inställd säsong och det finns en del att leva upp till.
”Vi är medvetna om att vi har mycket att bevisa efter fjolårets förseningar, men nu bygger vi sakta men säkert en bra grund för att lansera mästerskapets största förändring någonsin på rätt sätt”, säger Micke Bern, vd för STCC i ett pressutskick.
”Roligt att Sverige gör det”
Men trots ett märkligt år helt utan tävlingar bakom sig ser Dahlgren positivt på omställningen till den elektrifierade upplagan.
– Gemene man har varit på den nya tekniken, men att tävla med den har varit en utmaning. Att bli första standardvagnsmästerskapet som tävlar helt elektriskt, det är jätteroligt att det är Sverige som gör det, säger han.
Se hela kalendern nedan.
KLIPP: STCC ställde in förra säsongen i augusti
STCC 2024:
Race 1-2 – 08-09 juni – Göteborg – STCC Head 2 Head
Race 3 – 28-29 juni – Ljungbyheds Motorbana – Airport Race
Race 4 – 24 augusti – Helsingborg – STCC Head 2 Head
Race 5 – 13-14 september – Ring Knutstorp – Newsrace
Race 6 – 20-21 september – Mantorp Park – Grande Finale
Fakta STCC:
Det är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia.