– Tyvärr är det dålig tajmning för oss, vi måste fokusera på vår VM-satsning, säger Alexander Murdzevski Schedvin på Volvo Polestar till SVT Sport.
STCC meddelade idag man nästa år går över till TCR-reglementet, en klass som utgår från ombyggda standardbilar. I årets STCC har vi vant oss vid att se ett ganska tunt startfält med cirka tio bilar. Nästa år med nytt reglemente kan det bli dubbelt så många.
– Nu kommer flera nya team kunna bygga bilar. Steget att bli ett STCC-team har varit för stort. Nu känner man sig riktigt taggad inför nästa år, det här är precis vad vi behövt, säger STCC-föraren Daniel Haglöf.
TCR växt explosionsartat
TCR lanserades så sent som 2015 men har vuxit lavinartat och i år finns hela 16 mästerskap i olika länder under samma reglemente. Dessutom kommer det bli betydligt billigare att bygga bilarna och fler märken kommer att kunna tävla med mindre budgetar.
Sju bilmärken tävlar redan i TCR och ytterligare en handfull är på gång med att ta fram bilar.
Det gemensamma reglerna för TCR gör att bilfabrikanterna kan bygga samma bilar för olika nationella mästerskap. Det kan ge ett internationellt utbyte mellan serierna. Enligt Jonas Lundin kan ett finskt team vara på ingång till STCC redan nästa år.
Men bland dem saknas en av de som varit allra störst inom STCC: Volvo, som i stället väljer att satsa på WTCC.
– Det har varit den största huvudvärken för oss. Volvo har burit mycket av STCC, men vi kan ändå inte fatta beslut utifrån en enskild tillverkare, säger Jonas Lundin, VD för STCC.
Att Volvo inte har någon TCR-bil innebär att prins Carl Philip inte kommer att köra i STCC:s huvudklass nästa år.
Se inslaget om STCC i spelaren ovan.