Sedan 1967 har Svenska rallyt körts i Värmland med omnejd. Men efter ett par år med för lite snö meddelade det Internationella bilsportförbundet (FIA) att VM-rallyts enda vintersträcka måste präglas av just vinterförhållanden, och att det måste flyttas.
Valet stod då emellan Östersund, Luleå och Umeå.
– Det föll på Umeå för att vi vill ha stadsfesten, vi vill ha närheten till serviceplatsen, vi vill ha närheten till prisutdelningar så folk kan komma och gå istället för att åka långa sträckor med bil eller buss, säger Anna Nordkvist.
– Svenska rallyts organisation gjorde en grundlig undersökning innan man valde just Umeå. Där väger man in allt. Alltifrån hållbarhet, miljö, kommunikationer och så vidare. Allt i det ligger Umeå i framkant. Man har verkligen tänkt till på helheten vad gäller miljö och det sportsliga när man valde Umeå, säger Jonas Kruse, SVT:s motorexpert.
”Vill vara kvar i Umeå”
Men frågan är om Umeå är tillräckligt långt norrut, eller om rallyt kommer att behöva flyttas igen? Mellan 1961-1990 var normaltemperaturen i Umeå −8,6 °C, medan den från 1991-2020: är −6,5 °C.
– Vi har ju jättemycket snö just nu, nästan för mycket snö. Om jag får önska vill jag jättegärna vara kvar i Umeå. Att göra en sådan här flytt är inget man gör bara över en natt. Det här krävdes otroligt mycket av organisationen förra året att göra den här flytten. Jag ser fram emot att vi kan fortsätta vara kvar där, säger Anna Nordkvist.
Även Jonas Kruse tror på en framtid för rallyt i Umeå.
– Det finns rätt förutsättningar där. Hållbarhetstänket i Umeå, där ligger man i framkant. Till exempel på serviceplatsen, man har fast el på serviceplatsen, som kommer från älven i Umeå. Man använder bussar till publiken som går på fossilfritt bränsle. Allting finns där, det finns ingen anledning att flytta från Umeå den närmaste framtiden, säger han.
Klipp: Tre frågor om elbilar i motorsporten: ”Motorsporten måste ha el för att överleva”