En bild på en man, tagen på avstånd, som går i snö.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Förre Svenska rallyt-basen Glenn Olsson menar att publiken har störst miljöpåverkan i samband med rallyn. I videon utvecklar han resonemanget. Foto: Rino Rotevatn/SVT

Förre rallygeneralen om motorsportens klimatarbete: ”Publiken har störst miljöpåverkan”

Uppdaterad
Publicerad

Svenska rallyt tvingades flytta från Värmland till följd av klimatförändringar. Nu vill den tidigare rallybasen Glenn Olsson att motorsporten tar täten i arbetet med att skapa klimatsmarta fordon och drivmedel.

– Den positionen är det jätteviktigt att bilsporten tar, säger han.

Glenn Olsson arbetade med Svenska rallyt i 18 års tid och har med det följt med i utvecklingen av såväl motorer som drivmedel. Och även om motordrivna fordon har en påverkan på klimatet så menar han att det inte är motorsporten i sig som är ett problem.

I videon ovan utvecklar Glenn Olsson sin syn på motorsportens roll i arbetet med att minska fordonens påverkan på klimatet.

Hur har klimatet förändrats i Svealand?

Jämförelserna gäller mellan perioderna 1961-1990 och 1991-2020. 

Temperatur: Under vintern (december, januari och februari) framträder den starkaste temperaturökningen. I Svealand är temperaturökningen från 1,5° till lokalt över 2,5° under vintern.

Snödjup och dagar med snö: Antalet dagar med snö har blivit färre. För Svealand ligger det maximala snödjupet på en lägre nivå än tidigare.  

Nederbörd: Nederbörden under vintern har ökat främst i västra Svealand med 10-20 procent. Samtidigt har nederbörden minskat i delar av östra Svealand.

Källa: SMHI 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatförändringar i Sverige

Mer i ämnet