Ericsson: ”Gör du en miss blir det en krasch”

Uppdaterad
Publicerad

De båda svenskarna i Indycar, Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist, gör båda sin debut i det som kallas världens största idrottsevenemang – Indy 500 i Indianapolis.

Ericsson har ett bra läge – från 13:e startled. Rosenqvist ett jobbigare – från 29:e plats.

– Det är som Monacos F1, fast i en månad. 300 000 – 400 000 på plats. Det kommer bli nåt alldeles extra, säger Marcus Ericsson till SVT Sport.

Inför mäktiga Indy 500 har Marcus Ericsson, i sin debut, skaffat sig ett bra utgångsläge för en bra placering. Efter kvalet är han positiv.

– Jag är nöjd med 13:e platsen från kvalet – från 13:e kan man göra mycket, min målsättning är topp 10, säger Marcus Ericsson till SVT Sport.

Felix Rosenqvist är 29:e efter kvalet.

– Jag tror mycket är möjligt. Mycket beror på matchdagen. Det finns goda chanser att göra nått speciellt, säger Rosenqvist till SVT Sport.

Efter nästan en månads förberedelser är det äntligen dags för race.

– Det är superkul. Hela den här månaden har farit fullt ös, med event som bygger upp inför det här stora Indy 500, säger Ericsson.

Jobbigt efter kraschen

– Det är som Monacos F1, fast i en månad. 300 000 – 400 000 på plats, fortsätter han.

Hans svenska kollega håller med:

– Uppbyggnaden har varit lång och tuff men nån gång ska man ju köra, och nu är det dags, säger Rosenqvist.

De båda kommer ifrån jobbiga race. Förra loppet tappade Rosenqvist sin pole position och blev åtta. Ericsson sladdade in i muren på det 12:e varvet. Rosenqvist har dessutom hunnit med att krascha på träning.

–  Efter kraschen var det några tuffa dagar att komma i form, säger Rosenqvist.

Nu ställs de inför den svåra ovala banan i Indy 500.

– Vi ligger i 360-370 kilometer och kör, du har inga marginaler, murar runt hela banan. Du kan inte göra en liten miss på den här ovalbanorna, då blir det oftast en stor krasch, säger Ericsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.