Det var mitt på en raksträcka han tappade kontrollen på fordonet, voltade flera varv och sedan for in i säkerhetsbarriären.
Direkt efter kraschen sa Marcus Ericsson på teamradion:
– Jag är okej. Jag vet inte vad som hände.
Svensken kunde sedan ses gå förbi tv-kamerorna i depån, göra tummen upp och vinka.
Det var i början på på den andra fria träningen som olyckan hände, på ett så kallat flygande varv.
– Det var inte alls vad Ericsson behövde i det här läget. Han har pressen på sig och måste fortsätta leverera VM-poäng för att få stanna i sportens finrum, säger Johan Ejeborg, motorsportkommentator på SVT Sport.
”Jag hoppas kunna köra i morgon”
Vid 20-tiden, drygt fyra timmar efter kraschen, lät Ericsson göra en lugnande videohälsning.
– Jag mår bra och hoppas kunna köra igen i morgon. Det känns otroligt bra att bilarna är så säkra, det var en ”big one” (rejäl krasch).
Mardrömsdag för Sauber – problem även för stallkamraten
Sauber, Ericssons team, har meddelat att orsaken till incidenten är att bakvingen – som styrs via DRS-systemet – var öppen. Bakvingen ska vara stängd och Ericsson fick i och med detta problem med inbromsningen.
Även stallkamraten i Sauber, Charles Leclerc, plockades av banan efter Ericssons krasch. Monegasken Leclerc gjorde sedan ett nytt försök – men har fortsatta problem och tvingades åter in i depån.