Till nästa års VM-serie, som traditionsenligt börjar med Monte Carlo-rallyt i slutet av januari, har man gjort om poängsystemet för huvudklassen WRC.
I stället för att få poäng vid två tillfällen, efter tävlingen och den avslutande powerstagen, ska det delas ut poäng vid tre tillfällen. I den nya modellen kommer att delas ut poäng efter lördagen och sedan börjar man om på nytt inför söndagens specialsträckor. Men för att få ”lördagspoängen” krävs att man tar sig i mål på söndagen.
Toyotas stallchef Jari-Matti Latvala säger att stallet motsatte sig förändringen.
– Om man inte är insatt i rally är poängfördelningen oerhört komplicerad, säger Latvala till Yle Urheilu.
Han får medhåll av Ott Tänak, världsmästare 2019.
– Historien har visat att komplicerade grejer aldrig har fungerat, säger Tänak.
”Glad att jag kör med det gamla”
Det här berör inte Oliver Solberg som är kvar i WRC2-klassen – där behåller man det gamla poängsystemet. Dock kommer man inte att få några poäng på powerstagen, där de snabbaste förarna på den sista sträckan får med sig poäng till totalen.
– Jag har inte förstått mig på det nya poängsystemet så jag glad att jag kör med det gamla, säger Solberg.
Vet du varför man har två olika poängsystem?
– Nej, det vet jag faktiskt inte.
förändringar i poängberäkning:
Nya systemet för segraren:
Torsdag-lördag: 18 poäng
Söndag: 7 poäng för etappen, 5 poäng för den avslutande powerstagen
Gamla systemet:
Torsdag-söndag: 25 poäng
Söndag powerstage: 5 poäng