Det är en efterlängtad VM-återkomst för Pontus Tidemand som jobbat stenhårt för en ny WRC-styrning sedan Monte Carlo-rallyt i januari och svenska rallyt i februari där svensken slutade åtta i huvudklassen.
– Det ska bli riktigt kul och det ska bli kul att komma tillbaka till M-sport och vara med det gänget och jag har ett bra gäng med folk runt mig nu, säger Pontus Tidemand till SVT Sport.
Nytt stöd: ”Betyder väldigt mycket, nästan allt”
En tävlingsstart på högsta nivå kräver stora resurser både materiellt och pengamässigt och Tidemand backas nu i sin satsning på WRC av RaceNetWork. Ett nystartat koncept som går ut på att skapa möjligheter för svenska förare genom ett nära samarbete med investerande företag. En modell som ska gynna både förare och företag och Pontus är första föraren att få backning.
– För min karriär så betyder det här väldigt mycket, nästan allt, för att kunna få chansen till att ta nästa steg. Så det är en otroligt häftig och cool satsning som vi ska pröva att göra nu. Det är en tuff bransch och det gäller att ha bra folk runt omkring sig för att kunna kriga framåt, säger Tidemand till SVT Sport.
SVT Sports motorexpert Jonas Kruse gläds åt att Tidemand på nytt får chans att köra i WRC.
– Pontus förtjänar denna kanske sista chans att få en heltidsstyrning i WRC och det är en rejäl möjlighet. Jag är extra glad att Racenetwork finns bakom Pontus. Det känns som en seriös satsning som om den lyckas även kommer hjälpa flera svenska förare in i finrummet, säger SVT Sports rallyexpert Jonas Kruse som även har förhoppningar på fler VM-starter redan i år.
– Högst troligt blir det mer än en tävling för Tidemand. Att satsa på ”bara” en tävling är mer eller mindre bortkastat för alla parter.
Krävande rally
Turkiska VM-rallyt, årets elfte VM-deltävling, är ett erkänt svårt rally som i år bjuder på 17 krävande specialsträckor över totalt 310.10 fullfartskilometer. Tidemand körde tävlingen ifjol i WRC2-klassen. Han vet att tempot är högt och utrymmet för misstag minimalt men den tidigare junior – och WRC2-världmästaren ser verkligen fram emot möjligheten att på nytt få konkurrera mot världens främsta förare.
– Det är en väldigt tuff utmaning men vi jobbar stenhårt på att få till fler starter och det behövs lite tid bakom ratten i en WRC-bil. Vi tar det på största allvar och har som målsättning i Turkiet att jobba oss in i tävlingen och komma rätt i bilen, säger Tidemand.
Och fortsätter.
– Vi är alla förberedda att göra det bästa vi kan.
Rallyt inleds den 12 september.
– Pontus måste nu få rätt förutsättningar för att lyckas. Det gäller att han kör så mycket som möjligt innan testdagen med M-Sport så ingen körrost finns där, utan att han kan fokusera på att få känslan och farten att sitta där.
”Psykiskt och fysiskt redo”
– Tävlingen i Turkiet handlar mycket om att vara smart, spara bilen och köra fort där vägarna tillåter det. Det kommer passa Tidemand bra, han har rutinen och är både fysiskt och psykiskt redo för utmaningen denna gång. Där sträckorna tillåter det bör han även visa att farten finns där, säger Jonas Kruse.