Precis som inom längdskidorna, där damer och herrar numera kör lika långa distanser i världscupen, har en diskussion om likvärdiga tävlingar pågått inom orienteringen.
Nattsträckorna på Tiomila har sedan starten 1945 varit ett klassiskt inslag i herrarnas stafett. Nu är beslut taget om att även damerna, från och med nästa år i Nynäshamn, ska springa i mörket.
”Vill driva den frågan”
Tanken är att göra tävlingen mer jämställd.
– Vi som en stor tävling och ett starkt varumärke inom svensk orientering vill driva den frågan framåt, säger Martina Sundberg, ordförande i Tiomilaföreningen.
Förändringen innebär att antalet sträckor på damstafetten utökas från fem till sju, där de tre första är förlagda på natten. Även herrstafetten görs om till att först ha dagsträckor.
Nytt är också att både dam- och herrkaveln kommer ha ett kortare avbrott på kvällen/natten för att sedan starta om med jaktstart.
Alexandersson delad: ”Synd att det försvinner”
– Enligt vad jag har hört kommer de att dela på stafetterna så att det blir omstart, vilket jag kan tycka är lite synd. Men samtidigt ska man kanske inte säga för mycket innan man har testat. Det ska bli spännande att ser hur det kommer att bli, säger Tove Alexandersson.
Blir det mer likvärdigt?
– Det är klart att man alltid ska sträva efter jämställdhet men samtidigt tycker jag att den damstafetten som vi haft är en väldigt bra stafett och det är lite synd att den försvinner även om det är kul att det blir natt för oss också. Det finns både negativt och positivt.
Skellefteå sist ut
Årets Tiomila i Skellefteå i slutet av maj blir den sista tävlingen med det klassiska upplägget.
– Jag har inget emot att springa när det är mörkt men det är väldigt tufft att springa på natten och man blir sliten av det. Det beror lite grand på vilken tid på året som det ligger. Det finns ju en ganska stor sjukdomsrisk att man blir sliten av det. Om det ligger mitt i orienteringssäsongen är det kanske inte helt optimalt, menar Alexandersson.