Svenska rallyt kommer att bli kortare än normalt. Istället för över 300 kilometer totalt blir det nu 180, men det kommer att köras på alla de fyra dagar som det först varit tänkt. Enligt FIA, internationella bilsportförbundet, kommer det inte påverka antalet poäng som delas ut.
– Det har varit en lång resa fram till det här kan jag erkänna. Vi har haft en besvärlig vädersituation och vi får vara glada att vi får till ett rally, det har inte varit självklart, säger Glenn Olsson.
Nu har svenska rallyt tillsammans med FIA gjort ett nytt upplägg som ska funka med det skick som vägarna i de värmländska skogarna har just nu.
– Alla har hjälpts åt för att hitta ett upplägg. Och vi får full VM-poäng på det här upplägget, så det kan bli en riktigt bra tävling det här också, säger Olsson.
Använder de sträckor där det finns snö och is
Det är långt ifrån lika snörikt som det brukar vara i svenska rallyt, men det finns sträckor där det finns snö och is.
– Vi tar de sträckorna som inte har någon snö alls i dagsläget, och använder de som det finns en del snö och is på. Det är inte 100 procent, men en hel del är täckt av snö och is. Vi använder dem och bygger upp en tidsplan över fyra dagar.
Men det är inte klart än, utan nu väntar ett tufft arbete i en dryg vecka innan rallyt drar igång på Färjestadstravet i Karlstad.
– Det är mycket som ska förändras. Och det är mycket jobb som kvarstår innan vi ska köra tävling. Men vi tror att vi kan få ihop det här kommer köra på den här planen nu, säger Olsson.
Klipp: Trots snöbristen – förberedelserna igång
Så här avgörs svenska rallyt
Torsdag:
SS1, Karlstad
Fredag:
SS2, Hof-Finnskog 1
SS3, Finnskogen 1
SS4, Nyckelvattnet 1
SS5 Torsby Sprint 1
Lördag:
SS6 Hof-Finnskog 2
SS7 Finnskogen 2
SS8 Nyckelvattnet 2
SS9 Torsby Sprint 2
Söndag:
SS10 Likenäs 1
SS11 Likenäs 2 (Power Stage)