Skistars vd Stefan Sjöstrand har försökt påverka skidförbundets interna styrelsefrågor.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skistars vd Stefan Sjöstrand har försökt påverka skidförbundets interna styrelsefrågor. Foto: Bildbyrån

Skistars vd rör upp känslor inför skidförbundets årsmöte: ”Lägger sig i en demokratisk process”

Uppdaterad
Publicerad

Skistars vd Stefan Sjöstrand har försökt påverka interna styrelsefrågor i skidförbundet.

Karin Moberg, ordförande i Stockholms skidförbund, tycker det är fel av en sponsor att utöva den typen av påverkan.

– Det är obegripligt att en börs-vd beter sig på det sättet, säger hon.

I helgen håller svenska skidförbundet sitt årsmöte, där en ny styrelse ska utses. Karin Mattsson kommer kliva av som ordförande, och Jonas Bauer föreslås ta över.

Valberedningen är dock oenig i sitt förslag, och nuvarande styrelse skakas av en intern konflikt.

SVT Sport granskar

Konflikten handlar förenklat om att en ledamot, Lisa Åberg, har känt sig motarbetad och ifrågasatt av resten av styrelsen. Andra ledamöter menar i sin tur att det är hon som är problemet och bör avgå.

Skickade ett sms som talesperson

Nu kan SVT Sport berätta att skidförbundets sponsor, aktiebolaget Skistar, genom sin vd Stefan Sjöstrand har lagt sig i den interna konflikten.

Enligt SVT Sports källor har Stefan Sjöstrand tagit tydlig ställning för resten av styrelsen, mot Lisa Åberg.

I somras skickade Sjöstrand ett sms, som Aftonbladet också har rapporterat om, till två distriktsordförande där han utöver Skistar sade sig vara talesperson för Audi, Bauhaus, Ford, Svenska Spel och Volkswagen.

”Vi står samtliga enade i att stötta Karin Mattsson som ordförande. I sak innebär det också att vi är beredda att kliva av som sponsorer om det förekommer icke demokratiska handlingar för att på något sätt störa den demokratiska processen”, skrev han.

Sms:et skickades innan Karin Mattsson i augusti meddelade att hon inte ställer upp för omval som ordförande.

”Inget sponsorerna har med att göra”

Under hösten ska Sjöstrand, enligt SVT Sports uppgifter, ha fortsatt kontakta personer med inflytande i processen att tillsätta en ny styrelse. Och då varit tydlig med vilka han vill se i styrelsen och inte.

En som har reagerat starkt på agerandet är Karin Moberg, ordförande i Stockholms skidförbund, som även styrelseledamoten Lisa Åberg tillhör.

– Det är obegripligt att en börs-vd beter sig på det sättet. Det här är en demokratisk process som sponsorerna faktiskt inte har med att göra, säger hon till SVT Sport.

SVT Sport har sökt Stefan Sjöstrand. Han avböjer intervju och väljer att bara besvara enstaka frågor via mejl.

Enligt honom är det personer inom skidförbundet som har kontaktat honom under hösten, inte tvärtom. Han menar att valberedningen har sökt honom gällande referenser på en styrelsekandidat.

Han skriver också att det är medlemmarna i skidförbundet som väljer sin styrelse och inget som Skistar har några åsikter om.

Så svarar förbundets sponsorer

SVT Sport har hört av sig till de andra av skidförbundets sponsorer som omnämns i sms:et.

Något som sticker ut är att Volkswagen är med, trots att det är tre år sedan företaget senast sponsrade skidförbundet.

”Vi är inte sponsorer till Svenska Skidförbundet. Vi noterade också denna felaktiga uppgift. Volkswagen Personbilar var fram till för tre år sedan sponsorer till svenska längskidlandslaget.” skriver företagets presstalesperson på mejl.

Enligt Skistar rör det sig ”antagligen om ett missförstånd”, då Stefan Sjöstrand ska ha talat med ansvarig person på Volkswagen Group där Audi är en av sponsorerna.

Svenska Spel skriver via sin pressjour:

”Svenska Spel engagerar sig inte i personval inom de organisationer vi sponsrar. Dialogen med våra partners fokuserar på hur sponsringen ska stärka Svenska Spels varumärke samtidigt som den bidrar till att utveckla verksamheten i de organisationer vi stödjer.”

Audi skriver via sin informations- och PR-chef:

”Våra erfarenheter av Karin Mattson har hittills varit goda vilket även förmedlats i en dialog med Stefan Sjöstrand. Som sponsor engagerar vi oss inte i det inre arbetet i ett förbund. Men om det skulle förekomma handlingar som stör den demokratiska processen är det naturligtvis något som vi tar avstånd från.”

Ford och Bauhaus har inte återkommit.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Sport granskar

Mer i ämnet