Konstutställningen ”Habibi – The Revolutions of Love” innehåller alltifrån måleri, fotografi, videokonst, broderade citat från realityserien ”RuPaul's drag race”, till närmast arkeologiska installationer.
– Det handlar om intimitet, könsuttryck, humor, popkultur. Jag tycker att det är ett bra sätt att förstå den här queerkulturen på, säger Khalid Abdel-Hadi, en av kuratorerna bakom utställningen.
Succéutställning från Paris
Tillsammans med Eloudie Bouffard och Nada Majdoub står han bakom succéutställningen från Institut du Monde Arabe i Paris som när den öppnade för två år sedan lockade mer än 80 000 besökare på fem månader.
På Medelhavsmuseet i Stockholm visas nu ett urval av den ursprungliga utställningen. Totalt 23 verk av tretton konstnärer från länder som Tunisien, Marocko, Libanon, Iran och Afghanistan.
– De tar av sina queera erfarenheter för att ge uttryck för ett nytt sätt att leva på och visar att de kan vara en ny röst, säger Eloudie Bouffard, utställningschef på Institut du Monde Arabe.
Queerkonst intar institutionerna
Under våren har flera museum runt om i landet uppmärksamma queerkonst genom olika utställningar. På Malmö konsthall visas exempelvis Leif Holmstrand och Bonnier konsthall i Stockholm konstnären Conny Karlsson Lundgren.
Enligt Khalid Abdel-Hadi har queerkonst fått ta plats på stora institutioner eller varit tillgänglig för allmänheten.
– Den har snarare bevarats på alternativa ställen inom undergroundkultur och internet.
Att den nu uppmärksammas är en viktig brytpunkt menar han.
– Det är speciellt när den blir tillgänglig för människor som inte är queer. Det är intressant att se det som finns i samhället förutom det man redan vet, säger Khalid Abdel-Hadi.
”Habibi – the revolution of love”
”Habibi – the revolution of love” visas från 23 februari till 23 februari 2025 på Medelhavsmuseet i Stockholm.
Medverkande konstnärer: Aïcha Snoussi (Tunisien), Alireza Shojaian (Iran/Frankrike), Kubra Khademi (Afghanistan/Frankrike), Sido Lansari (Marocko), Khaled Takreti (Syrien/Frankrike), Jeanne et Moreau (Libanon), The Darvish (Syrien), Sultana (Palestina/USA).