”Baby shark” heter ”Hajarna” i svensk översättning och anses vara en låt som sjungits på sommarläger i USA sedan åtminstone 30–40 år tillbaka. Den blev ett internationellt fenomen när den tioåriga koreansk-amerikanska sångerskan Hope Segoine sjöng in den 2015.
Nyligen blev det sydkoreanska företaget Pinkfongs version av sången Youtubes mest tittade klipp någonsin, med ofattbara tio miljarder visningar.
Från sång till långfilm
Men hur bär man sig åt för att bygga ett helt långfilmsmanus kring en barnsång? Manusförfattaren Sara Edwardsson har jobbat med barn-tv i över 20 år, bland annat med Bolibompa på SVT.
– Man fattar ju varför de gör det. Baby shark är ju ett varumärke som de måste ta hand om. Du har flera miljarder visningar på Youtube, du har redan publiken. Där har de möjlighet att göra något riktigt bra och tänka till, vad ska vi ge den här miljardpubliken egentligen? säger hon.
Vad kan man göra för berättelse av detta?
– Det finns ju redan en arsenal av karaktärer. Pappa, mamma, farmor haj, sen är de ute och jagar. Det finns ju en grundstory här. Många som gör musik och film för barn anstränger sig för mycket. Egentligen är det, det omedelbara som går rakt in, som är det bästa, säger Sara Edwardsson.