Kulturnyheterna träffar Benny Andersson i hans skrivarrum på Skeppsholmen i Stockholm. Där berättar den skivaktuelle popveteranen om hur albumet ”Piano” kom till.
– Jag spelar egentligen inte gamla låtar, kanske kan spela nånting från Chess som jag tycker är väldigt pianistiskt. Men så tänkte jag: ”Mm, kanske man skulle spela in en pianoskiva med bara gamla låtar?”. Gammal gubbe spelar gamla låtar på nytt piano, säger Benny Andersson.
Låtar från hela karriären
Den nya skivan ges ut av anrika skivbolaget för klassisk musik Deutsche Grammophon. En skiva där han ensam vid flygeln tolkar låtar från hela karriären. Abba, Chess, Kristina Från Duvemåla och soloskivorna bland annat.
– Så småningom när vi var färdiga och lyssnat på allting i en följd, då kändes det faktiskt som nån slags biografi. En självbiografi.
Tidskrävande arbete
Trots sin gedigna erfarenhet som låtskrivare så vet han inte var musiken kommit ifrån, men kan ändå se vad som har behövts för att skapa den.
– Tid, att inte låta sig luras av att ”det här är nog bra”. Man måste känna starkt ”det här är bra!” Först måste man kolla, är det någon annan som har gjort det här? Är det det därför jag tycker om det, för jag känner igen det? Eller var det bara att det helt plötsligt dyker upp? Och det kräver tid. Jag tror jag måste sitta tio timmar per minut. Jag tror inte ens det räcker, det tar ännu längre tid.
Ovant utan text
I Abba skrev Benny musiken och Björn texterna, ett samarbete som pågår än idag. Men inte denna gång, skivan är helt instrumental. Det är bara han och pianot, vilket är ovant för Benny Anderson.
– Vad händer när alla texterna är borta, när alla röster är borta, när alla arrangemang är borta, det är bara jag och pianot kvar. Är det nån substans kvar då? Om du frågar mig? Ja, det finns kvar där. Du får lyssna och så får du ringa och säga om du tyckte det var okej, säger Benny Andersson.
LÄS MER: Nytt grepp om Abba vid kommande utställning i London