Artistparet Jay-Z och Beyoncé har fått besökare att vallfärdas till Louvren i Paris efter deras muskvideo till låten ”Apeshit”. Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/TT-Charles Platiau/Reuters/TT

Besöksrekord på Louvren – tack vare Beyoncé och Jay-Z

Uppdaterad
Publicerad

Musikvideon till Beyoncés och Jay-Z:s låt ”Apeshit” har hjälpt det världskända konstmuseum Louvren i Paris, att få upp besökssiffrorna till rekordnivåer. Förra året besökte över tio miljoner människor museet, det är fler besökare än något annat museum haft någonsin, säger Louvren i ett uttalande på torsdagen.

– Det är fint att se att de här amerikanska artisterna är intresserade av arkeologi och uråldrig konst, säger Lovrenchefen.

I videon syns paret framträda på museet, med kända verk som Mona Lisa och Venus de Milo i bakgrunden. Paret fick sedan sin egen konstrunda på museet.

Enligt Louvrenchefen Jean-Luc Martinez är parets video orsaken till att man nu satt nytt rekord för besökare under ett år: 10,2 miljoner.

”Fint att ha de här artisterna”

– Det är fint att se att de här amerikanska artisterna, kreativa människor av i dag, är intresserade av ett museum fullt av arkeologi och uråldrig konst, säger han till nyhetsbyrån Reuters.

Det tidigare rekordet sattes 2012, när 9,7 miljoner besökare vandrade in genom museets dörrar för att beskåda den nya avdelningen med muslimsk konst – och då man även gjorde speciella utställningar med Da Vinci och Rafael.

Louvren har, liksom många andra franska sevärdheter, haft färre besökare efter terrorattackerna mot bland annat musiklokalen Bataclan 2015.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.