På demokraternas konvent har en helt ny grupp bjudits in att tala för första gången. Influerare från generation Y och Z, som sammanlagt når 24 miljoner människor med sina inlägg. Nyheten är bara ett led i kampanjens ambition att nå de unga väljarna, där sociala medier är avgörande.
Kamala Harris kampanjteam säger till CNN att varje sociala medier-konto har en tydlig profil. X-kontot riktar sig mot ”politiska knarkare” medan Instagram beskrivs som ”väldigt millenial” och Facebook är för ”äldre folk”. Viktigast för att nå de unga väljarna är Tikok.
Går hem hos unga väljare
Biträdande kampanjchefen för Kamala Harris, Rob Flaherty, säger till CNN att kampanjteamet är som en väderkvarn – det är presidentkandidatens jobb att skapa vind. Och sedan Kamala Harris tog över efter Joe Biden har vinden vänt.
När Kamala Harris klev in registrerade sig 40 000 nya väljare bara de första två dygnen. Drygt 80 procent av dem var unga väljare mellan 18 och 34 år. Precis den grupp som Biden hade svårast att nå.
Siffror visar även att Kamala Harris funkar bättre på Tiktok än Joe Biden. På bara 20 dagar fick hon över dubbelt så många visningar som Joe Biden fick på fem månader.
I videon får du koll på hur demokraternas kampanjteam arbetar för att nå generation Z.