På den hypermoderna konsthallen Fondation Louis Vuitton i Boulogneskogen i Paris pågår just nu en av de största retrospektiva utställningarna med Cindy Sherman. Med helt nya och aldrig visade verk.
Ända sedan serien Untitled film stills på sjuttiotalet har Sherman använt sig själv som modell. Ständigt förklädd och dold under peruker och smink. Oigenkännlig – men samtidigt den som plockat isär snart sagt alla kvinnliga arketyper – och genom sitt arbete själv blivit en feministisk ikon.
Rätt i tiden
– Jag tror att den här utställningen kommer rätt i tiden eftersom i hjärtat av den ryms problemet med vår identitet, säger Suzanne Pagel, konstnärlig ledare på Fondation Louis Vuitton.
– Det är ju något som angår alla i dag; den flytande identiteten. Från den ena till den andra – i grunden handlar det om vem vi är innerst inne.
Man kan säga att gränsen mellan verklighet och fiktion, den som Cindy Sherman har suddat ut under fyra decennier, genomsyrar hela vår sociala-medier-era. Att möta Cindy Sherman 2020 blir som att titta rakt in i en samtidens skrattspegel.
Vem klär vi ut oss till? Vem ljuger bäst ihop och selfielanserar en persona?
Nya förvirrade manligheten
På utställningen i Paris finns helt nya och aldrig tidigare visade verk där Cindy Sherman går i mansroller. Och även om det inte är hon som har uppfunnit den nya förvirrade manligheten, så gör hon även den tydlig. Med sig själv i huvudrollen, förstås.
Utställningen pågår till 3 januari 2021