Clubhouse får konkurrens: Flera sociala medier lanserar samtalsfunktioner

Publicerad

Trots att hajpen kring samtalsappen Clubhouse hunnit dö lanserar både Spotify och Facebook lanserar en ny funktion med samtalsrum.

– Det kan vara så att formatet inte hunnit landa, säger teknikjournalisten Elin Häggberg.

Tidigare i år tog appen Clubhouse världen med storm. I februari 2021 laddades den ner över nio miljoner gånger. Efter hajpen möttes appen av skarp kritik för dess säkerhet och lagring av data.

Kort därpå rasade nedladdningarna och flera dödförklarade appen. Samtidigt lanserade Twitter en liknande funktion.

– Det är ganska typiskt att om någon hittar ett format som verkar flyga och som får mycket uppmärksamhet så stressar det på de andra plattformarna, säger teknikjournalisten Elin Häggberg.

– Hajpen är död, så det kommer inte vara någon stor anstormning till de här formaten. Det kommer vara svårt att hitta den typen av skjuts som Clubhouse hade, säger hon.

Häggberg menar dock att det finns potential.

– Det kan ju vara så att vi fortfarande inte har sett det här formatet landa riktigt. Det kanske behöver kopplas ihop med en annan teknik.

Allt på samma plattform

Förra veckan lanserade musiktjänsten Spotify en egen samtalsapp och Elin Häggberg menar att den är något av en kopia av Clubhouse.

– De verkar satsa mycket på sport och kultur, så där försöker de väl hitta en egen publik.

I Spotify Greenroom spelas samtalen också in, och på så satt kan man också lyssna på det i efterhand som en podcast. Detta blir en i raden av satsningar de gör för att täcka in fler ljudformat på plattformen.

– Det här är ju en taktik som kan vara väldigt framgångsrik, att försöka samla allt vi har i våra hörlurar på en plattform. Vi användare är ju ganska bekväma av oss, säger hon.

Facebook ger sin in i matchen

Under måndagen rullade också Facebook ut nya funktioner i USA, med både poddlyssning och samtalsrum.

Bara verifierade användare kan starta rum och de som lyssnar kan skänka pengar till profilerna som pratar.

– Det här är en större trend som man kan se på många platser på internet just nu, där många plattformar försöker hitta sätt att göra det möjligt att tjäna pengar på innehållet och att inte allt ska handla om reklam, säger Elin Häggberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.