För att se de inlägg som engagerat flest, starta klippet ovan.
Aldrig förut har så många gillat ett enskilt, svenskt inlägg på Instagram. Det står klart när Medieakademien nu redovisar sin årssammanställning.
Det handlar om kontot ”Sveriges roligaste videos” som lagt upp ett klipp där två systrar gör den så kallade ”condom challenge”, där har 6,7 miljoner valt att trycka på gilla-knappen. Det förra rekordet låg på 1,2 miljoner och slogs förra året.
– Det är ingen som talar svenska i klippet så målgruppen är hela världen och man fattar snabbt vad det handlar om, säger Emanuel Karlsten, ordförande i medieakademien.
I år har organisationen valt att dela upp Instagram i två kategorier, en med mest engagerande videon (den ovan) och en med mest engagerande bilden. Bilden kommer från ”Young royals”-stjärnan Edvin Ryding där totalt 926 702 reaktioner (lajks samt kommentarer) skett.
X
Plattformen X är, enligt Karlsten, mer samtals- och politikinriktad. Här får de stora samtalsämnena ta plats.
– Ofta det med politiska förtecken så som kriget i Ukraina eller Israel-Hamas, säger han.
Men allra störst lägereld blir sporten, det är nämligen ett inlägg om Zlatan som toppar listan, se vilket i klippet.
Årligen gör även Medieakademien Maktbarometern som 2023 visade att Sverigedemokraterna är mäktigast på Facebook. Och ett nyhetsmedium nära partiet toppar nu listan för mest engagerande klipp, på en koranbränning.
Men det är inte representativt för plattformen menar Karlsten.
– Snarare har Facebook ofta väldigt positiva inlägg. Vi ser hyllningar till bland annat Lasse Berghagen och sjukvården.
Undersökningar omfattar flest gilla-markeringar och kommentarer. Poster skrivna av svenska konton på svenska, där en majoritet av texten måste vara skriven på svenska.