– Den oberoende journalistiken har två uppdragsgivare: sanningen och publiken, menar Helena Giertta, som är chefredaktör för tidningen Journalisten.
– Men här får vi en tredje part som går in och kan påverka innehållet, säger hon.
Riskerar förtroendet?
Samtidigt håller Giertta med om att det råder tuffa villkor för pressen i dagens Sverige. Men hon tror att tidningshusen riskerar att förlora allmänhetens förtroende om de inleder den här typen av samarbeten.
Ser du någon skillnad på de här exemplen från Svenska Dagbladet och Aftonbladet?
– Det som är mest bekymmersamt med Svenska Dagbladet-inslaget att den här oerhört duktiga och granskande reportern sätter sig i den sponsrade bilen och gör sin intervju. Därmed blir hon en del av reklaminslaget. När det gäller Aftonbladet så vet vi inte hur det kommer bli, men att ett stort företag kan gå in och köpa en reporter låter helt absurt.
Smittar av sig
Enligt en oroad Helena Giertta är det som vi ser exempel på nu en del av en, enligt henne, oroväckande utveckling.
– Dessutom så spiller det över på den oberoende journalistiken också.