Sponsrad journalistik, som i branschen går under namn som branded content och content marketing, har tagit ett rejält kliv framåt. Företag som vill hitta nya sätt att göra reklam knyter band med medieföretagen. Idag producerar de flesta stora mediehus i Sverige någon typ av sponsrad journalistik och samarbetena tar sig allt mer kreativa, eller skrämmande, former. Det beror på hur man ser det.
Idag presenterade Aftonbladet sin nya satsning, som betalas av Telia. ”Det digitala livet” blir ett nytt bevakningsområde för Aftonbladet, en journalistisk satsning som finansieras av Telia. Telia betalar bland annat en USA-korrespondent, som kommer att placeras i Silicon Valley, berättar Dagens Media.
Partnerstudio och nyhetsredaktion
– Det känns jättekul att vi kan bevaka ett område som vi gärna vill bevaka med resurser som vi annars inte skulle ha, säger Sigge Ennart, chef för Aftonbladets nya Partnerstudio, som är skild från nyhetsredaktionen.
Inom Partnerstudions väggar är samarbeten med företag tillåtna, men på nyhetsredaktionen, på samma våningsplan är det journalistikens principer om oberoende som gäller.
– Självklart kommer nyhetsredaktionen bevaka Telia precis som alla andra telekomoperatörer. Det är en grundbult för Aftonbladets journalistik, säger Sigge Ennart, chef för Aftonbladets Partnerstudio.
På Telia är pressansvarig Nicholas Runbom nöjd med att vara med och skapa journalistik för Aftonbaldets läsare.
– Vi har inflytande över innehållet och det framgår tydligt att det är ett kommersiellt samarbete. Vi har inget att vinna på att lura läsaren, men drar nytta av Aftonbladets stora läsarkrets i mobilen på nätet, säger Nicholas Rundbom.
”Håller på att explodera”
Förra veckan lanserade Svenska Dagbladet sin nya tv-serie ”Neuraths toppmöte” – sponsrad av Volvo Cars.
Stjärnreportern Carolina Neurath rattar runt en Volvo och intervjuar näringslivshöjdare. Satsningen fick snabbt kritik från journalisthåll. ”Avgå, alla”, förklarade Sydsvenskans Andreas Ekström i sin blogg. ”Ett exempel på när den granskande journalistiken packar väskan och åker hem”, skrev Publicistklubbens ordförande Björn Häger i tidningen Journalisten.
I dag stiger temperaturen hos kritikerna.
– Det är tur att jag just kommer från sjukhuset och fått blodtryckssänkande medicin. Jag håller på att explodera, säger Andreas Ekström, reporter och krönikör på Sydsvenskan.
Han tycker att medieföretagen är ute på svag is.
– Trovärdighet tar lång tid att bygga upp. Medieföretagen måste förstå att företag som Volvo Cars och Telia vill låna och utnyttja den redaktionella trovärdigheten. Men man kan inte låna ut sin trovärdighet utan att något försvinner, säger Andreas Ekström.