Under den senaste veckan har det pågått högljudda förhandlingar mellan Telia och Discovery. Från och med den 8 juni försvinner Discoverys kanaler för Telias kunder om inte parterna kommer överens. Drygt 400.000 kunder kan då förlora bland annat Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Eurosport. Bland annat kommer de inte att kunna se VM-kvalmatchen matchen mellan Sverige och Frankrike som går av stapeln på fredagen den 9 juni.
Discovery säger sig vara öppna för att nå en lösning innan avtalet löper ut vid midnatt, natten till torsdag den 8 juni. Men som Kulturnyheterna har rapporterat om tidigare har Telia gått ut och sagt att de kommer att ersätta Discoverykanalerna med bland annat HBO Nordic.
Kontaktade Kulturdepartementet
Dan Panas, presschef på Discovery Network Sweden, berättar för Kulturnyheterna att de oroas över sättet som deras förhandlingar med Telia har gått till på och konsekvenserna av ett uteblivet avtal. Därför valde de att kontakta Kulturdepartementet under onsdagen.
– Vi har uppvaktat Kulturdepartementet personligen och uttryckt vår oro för hur de här distributörerna, som står som grindvakt mellan dem som finansierar och producerar tv-program och dem som vill titta på TV-program, hur deras lönsamhet ökar konstant samtidigt som svenska produktionsbolag går omkull, säger Dan Panas till Kulturnyheterna och tillägger:
– För vår del var det viktigt att uttrycka den oro som vi känner men vi är ödmjuka inför de politiska möjligheterna.
– Vi har tagit emot informationen men vi kan inte påverka den på något sätt, säger Kristoffer Talltorp på Kulturdepartementet till Kulturnyheterna.
Oroar sig över systemet
Discovery oroar sig bland annat för att bara distributörerna ska bli den enda lönsamma delen i produktionen av rörlig bild. Dan Panas menar också att det blir ett prekärt läge när en aktör med statliga kopplingar, som Telia, kommunicerar och agerar på det här sättet.
Telia å sin sida beskriver förhandlingarna som ”otroligt svåra” då de upplever att Discovery har pressat dem till villkor som de inte tycker är acceptabla och att det går ut över kunderna.
– Våra kunder har kommit i kläm och det gillar vi inte, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär i Sverige, som menar att de har stått mycket långt ifrån varandra i förhandlningarna.
”Plåster på såren”
Discovery ser det också som problematiskt att Telia nu ersätter svenska produktioner med amerikanska.
– Det skapar inte ett endaste jobb i Sverige och om det här är sakernas tillstånd så kommer vi att få stora problem. Det är en läskig utveckling, säger Dan Panas.
Men Telia menar att det nya utbudet med exempelvis HBO Nordic inte är en permanent lösning.
– Vi har full förståelse för att det inte ersätter Discoverys innehåll, säger Jonas Hasselberg:
– Vi tycker att Discovery har ett superbra innehåll. Vi vill ju ha med deras kanaler. Det vi gör nu med till exempel HBO Nordic är som ett plåster på såren till våra kunder under tiden som vi försöker lösa det här.
Har hänt förut
Det här är inte första gången som dessa parter inte kunnat komma överens. Under våren 2015 var Discoverys kanaler nedstängda för Telias kunder mellan den 31 mars och den 8 april.
LÄS MER: Telia kan släcka ner flera TV-kanaler
Men ännu är inte tiden ute för att förhandlingarna ska gå i lås.
– Just nu lägger vi allt krut på att få till ett avtal innan midnatt, säger Dan Panas, presschef på Discovery Network Sweden.
– Vi fortsätter att ha vår dörr öppen mot Discovery, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär i Sverige.
Tror du att ni kommer att hitta en lösning innan midnatt?
– Det vill jag verkligen men då måste vi komma närmare varandra. Men vi kommer göra allt vi kan och sitta här till midnatt, så får vi se hur det blir, säger Jonas Hasselberg till Kulturnyheterna.