– Tematiskt tillhör spelet skräckgenren. Du är fast i en helvetisk tidsloop och inte ens döden kan frigöra dig. Men själva spelmekaniken är ett typiskt Housemarque-spel med explosiv action, säger Eevi Korhonen, narrativ designer på den finska spelstudion som tidigare gjort arkadspel med betydligt mindre budget.
Bill Murray-klassiker i rymden
Returnal påminner lite om tidsloopen från Bill Murray-klassikern Måndag hela veckan, fast i rymden och med lika delar science-fiction-skräck, hämtat från Alien-filmen.
Lägger man till spelkänslan från ett svårt arkadspel av den gamla skolan får man receptet bakom genrehybriden Returnal.
Handlingen i spelet kretsar kring astronauten Selene, som kraschlandar på en mystisk planet och snart blir medveten om att hon återupplever samma kraschlandning varje gång hon dör.
– Död och återfödelse är inbyggt i själva i storyn. Selene är medveten om att hon dör och återföds och reagerar på det. Hon har verkligen bestämt sig för att ta sig ur sin situation och är väldigt målmedveten, det tror jag får spelarna att sympatisera med henne och verkligen känna att: ”okej jag ska hjälpa dig med det här”, säger Eevi Korhonen.
Populär trend
Att spela Returnal kräver nerver av stål. Varje gång du misslyckas är det bara att börja om från början. Dessutom har alla rum, vapen och fiender bytt plats varje gång du försöker på nytt.
Den här typen av föränderligt spel-loop kallas för ”roguelike” och har blivit allt mer populärt inom spelvärlden de senaste åren.
– Det känns som att du utvecklas inte bara i spelet, utan också i ditt eget huvud när du blir mer familjär på planeten säger Eevi Korhonen.