Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vem var Elisabeth Ohlson? I videon kan du se lite av hennes konstnärliga yrkesbana. Foto: Ingvar Svensson/TT

Elisabeth Ohlsons bilder förändrade kyrkans syn på homosexualitet

Uppdaterad
Publicerad
Krönika ·

Elisabeth Ohlson är en av mycket få fotografer som genom sitt arbete orsakat så starka känslor och åsikter att en institution vars värderingar varit relativt intakta sedan medeltiden skakats i sina grundvalar.

Anders Jansson

Redaktör

När utställningen ”Ecce Homo” tog plats i Uppsala domkyrka 1998 var det som att hon bröt upp en ny port till Herrens hus med kofot. Stickor och strån rök, men ny luft och nytt ljus sipprade in.

Att Elisabeth Ohlsons genombrottsutställning orsakade det den gjorde berodde på ett antal samverkande faktorer. Dels bröt bilderna mot ett gammalt tabu kring sexualitet i allmänhet och homosexualitet i synnerhet.

Fick stöd av ärkebiskopen

Dels var de så extremt tydliga både i sitt budskap och sin estetik att ingen kunde missa poängen. Här fanns inga mystifierande dimridåer eller öppningar till alternativa tolkningar. Bilderna av Jesu liv liknade inte bara gamla skolplanscher utan Elisabeth Ohlson var rakt av inspirerad av dem – och 1400-talsmåleriets skickligt detaljskarpa och teatrala tablåer.

Men inget hade nog hänt, mer än hat och hot, om inte ett antal av kyrkans högsta företrädare, som ärkebiskop KG Hammar, passat på att smita in genom den uppbrutna porten och ge Ohlson sitt stöd.

Kritiserades för ”enkla” bilder

Delar av konstvärlden, den ibland så snipigt ogina, kunde mena att Ohlsons bilder var för enkla och saknade undertext. Men det var en del av kraften i det ihärdiga arbete som hon oförtrutet fortsatte med livet ut.

Konstens styrka och förmåga till kommunikation. Den kan vara effektiv som en kofot.

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.