En av världens största sociala medieplattformar, Facebook, med sina 3 miljarder användare i månaden kommer nu att granskas av EU-kommissionen. Anledningen är att man misstänker att Facebook använt konkurrenters data för att ge företaget fördelar på annonsmarknaden. Undersökningen gäller missbruk av dominerande marknadsställning, vilket kan leda till höga böter.
”Facebook samlar på sig mängder av data från användarnas aktiviteter. Det gör det möjligt för dem att rikta sig till specifika kundgrupper”, sade Margrethe Vestager, kommissionens vice ordförande för konkurrensfrågor i ett uttalande.
”Vi kommer att titta på huruvida dessa data ger Facebook en otillbörlig konkurrensfördel, särskilt inom köp- och säljannonser på nätet”, fortsatte hon.
Samarbetar med Storbritannien
Det som framför allt kommer undersökas är om Facebook knyter an sin annonstjänst, Facebook Marketplace, till det sociala nätverket. Något som inte är tillåtet enligt EU-lagstiftningen.
Även den brittiska konkurrensnätverket, Competition and Markets Authority, har inlett en egen, självständig undersökning om konkurrensbrott. EU-kommissionen uppgav under presskonferensen att de båda kommer samarbeta i sina granskningar.